Tuinbouwverhalen-boekwinkel

De redactie van Tuinbouwverhalen adviseert onderstaande boeken over duurzaamheid en/of communicatie. En bedenk: door deze boeken via onderstaande links te bestellen steun je de website Tuinbouwverhalen.

(Lees ook de boekrecensies van Tuinbouwverhalen)

Marketing 3.0, Philip Kotler / Hermawan Kartajaya

Philip Kotler (die van de 4 P’s) is mede-auteur van hét boek over hoe een moderne onderneming zich zou moeten verhouden tot de maatschappij, en hoe dit in marketing uit te drukken. Absolute aanrader.

Begin met het waarom, Simon Sinek

Het gaat er niet om wat je doet, of hoe: alles draait om het waarom. Consumenten willen namelijk alleen kopen van bedrijven die duidelijk kunnen maken wat hun drijfveren zijn, vertelt Simon Sinek in dit overtuigende boek. (Lees de recensie)

Cradle to Cradle: afval = voedsel, M. Braungart / W. MacDonough

Volgens Braungart en McDonough moeten we stoppen ‘minder slechte’ producten te maken en beginnen met uitsluitend nog intelligente producten te ontwerpen, gemaakt van materialen die we steeds weer kunnen teruggeven aan technische of biologische kringlopen. (Lees de recensie)

De Conversation Company, Steven van Belleghem

Veel bedrijven hebben hun eerste stappen in de wereld van de sociale media gezet. Toch slagen ze er nog niet in om hun conversatiepotentieel te optimaliseren. Ze moeten hun bedrijf structureel aanpassen aan de hedendaagse consument.

Triumph of the City, Edward Glaeser

Steden zijn de woonomgeving van de toekomst. Hoe gaan moderne steden om met wereldproblemen?

If Mayors Ruled the World, Benjamin R. Barber / Benjamin R. Barber

De wereld urbaniseert in een enorm tempo. Wereldproblemen – onder meer op het gebied van milieu – kom je dus steeds vaker tegen in wereldsteden. Burgemeesters spelen daarom een sleutelrol in het oplossen van die problemen.

Retaildenkers – Verbinden is het nieuwe verkopen, Roel Welsing

Roel Welsing is marketingmanager bij Triodos Bank, werd verkozen tot Marketeer van het Jaar en schreef een alleraardigst boek over onder meer marketing voor bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn. (Lees de recensie)

Nieuwe business modellen, Jan Jonker

Een handig en leerzaam boek voor mensen die de maatschappij willen veranderen door een bedrijf op te richten. Met achtergronden, theorie, voorbeelden, vragen en checklisten.

Nieuwe verbindingen, Peter Koudstaal / Greetje Bijloo

‘Crossovers’ is een van de tovertermen van de afgelopen jaren. Koudstaal en Bijloo laten zien hoe zulke kruisbestuivingen zorgen voor innovatie, en hoe die innovatie er in de toekomst uit zal zien.

De kracht van duurzaam veranderen, Anne-Marie Rakhorst

Anne-Marie Rakhorst schreef veel boeken over MVO, duurzaamheid en transitie. Voor dit boek interviewde ze CEO’s van nationale en internationale bedrijven, visionairs uit overheid en wetenschap, en met economen. Aan de hand van hun visies beantwoordt zij de centrale vraag: Hoe verduurzaam ik mijn organisatie? (Lees de recensie)

Communiceren met gezond boerenverstand, Susan Crooijmans / Cees de Geus

Het enige boek – zover Tuinbouwverhalen bekend – dat louter gaat over de combinatie agrarische sector-communicatie. Tal van agrarisch ondernemers en adviseurs geven tips en voorbeelden voor effectieve communicatie.

The Leader’s Guide to Storytelling, Stephen Denning

Over storytelling zijn honderden, misschien zelfs duizenden boeken gelezen. Dit boek van Stephen Denning maakt alle andere titels overbodig. Zeer uitvoerig én praktisch. Onmisbaar voor iedereen die storytelling serieus én effectief wil aanpakken.