Negatieve keurmerken hebben groter effect op koopgedrag

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Een negatief keurmerk heeft een groter effect op het koopgedrag van consumenten dan een positief keurmerk. Dat stelt marketingdocent Ynte van Dam. Volgens Van Dam zorgt bijvoorbeeld een EKO-label met een rood kruis erdoorheen ervoor dat consumenten eerder kiezen voor een duurzaam product.

Goedkoop vs. duurzaam

Van Dam gaf 250 proefpersonen voor tomaten, yoghurt of koffie twee keuzes: met EKO-keurmerk maar duurder en zonder keurmerk voor een gangbare prijs. Het overgrote deel kiest voor goedkoop. Dat verandert als het gangbare product een negatief keurmerk krijgt. Dan verschuift de voorkeur duidelijk naar het duurdere en duurzame product, ongeacht of dat een eigen positief keurmerk heeft of niet.

Wegrennen van iets slechts

‘Consumenten rennen harder weg van iets slechts, dan dat ze naar iets goeds toe kruipen.’ Of dat in de praktijk ook zo werkt, heeft hij niet kunnen uitproberen. ‘Ik probeer al jaren om een winkelketen of een cateraar te interesseren voor een experiment, maar die houden de boot af’, zo vertelt Van Dam in de Volkskrant.

Vertrouwen

Het gebruik van keurmerken is dus niet per se de beste optie voor een product dat je een duurzaam imago wilt aanmeten. Eerder bleek uit onderzoek van ACM ook dat door de wildgroei aan keurmerken consumenten het vertrouwen in keurmerken verliezen. Onderzoek van Milieu Centraal gaf al aan dat consumenten zelf ook vinden dat er te veel keurmerken zijn.

 

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×