Past de MVO-boodschap bij uw merk?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Soms lijkt het alsof bedrijven willen uitschreeuwen dat ze ‘iets’ doen aan duurzaamheid of MVO. Maar niet in alle gevallen is dat verstandig. De boodschap moet bij het merk passen.

Nog te weinig bedrijven communiceren over hun MVO-activiteiten, namelijk zo’n kwart, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Maar zou 100% van de bedrijven moeten vertellen over hun inspanningen? Nee, blijkt uit een onderzoek van enkele Amerikaanse onderzoekers.

Jaguar vs Tesla

Neem twee automerken die bijna elkaars opponent zijn, bijvoorbeeld Jaguar en Tesla. Het ene merk – Jaguar – staat voor luxe, status, rijkdom, voor de beleving. “Het leven draait niet om cijfers, maar om gevoelens.Om momenten die je ziel voeden”, vertelt de website van Jaguar. Het andere –Tesla – staat voor bewust rijden, status, zo min mogelijk milieubelasting: Zo is de slogan van het S-type van Tesla: “Geen emissies. Geen compromissen.”

Daar is iets mis!

Twee merken met twee totaal verschillende boodschappen. De onderzoekers ontdekten dat boodschappen over duurzaamheid en MVO bij sommige merken averechts werken, namelijk bij de luxere merken. Als bijvoorbeeld Rolex spreekt over duurzaamheid, dan denkt de consument ‘Hmm, daar is iets aan de hand…’ Communicatie over MVO kan dus het imago van een merk schaden, concluderen de onderzoekers.

Hoge notering

Wie de communicatie van Rolex bekijkt, komt dan ook weinig tegen over duurzaamheid en MVO. Op de site: geen woord. En zo kan het gebeuren dat Rolex níet communiceert over duurzaamheid, maar vervolgens wél als duurzaam merk wordt gezien. Want eigenaardig genoeg staat Rolex op plaats 12 van bedrijven met de beste MVO-reputatie ter wereld.

Backfire

Communiceren over duurzaamheid is dus niet voor alle merken weggelegd. Zoals de onderzoekers schrijven: “CSR activities can backfire for luxury brands associated with a self-enhancement concept, unless steps are taken to avoid these negative consequences.” Merken waarbij communicatie over duurzaamheid wél past, zijn merken die staan voor transparantie (‘openness’) of voor traditie (‘conservation’).

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×