Nederlanders kopen steeds bewuster

6 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 6 Google+ 0 Email -- 6 Flares ×

Nederlanders consumeren steeds vaker maatschappelijk bewust. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Kiezen bij de kassa‘ van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Het aantal mensen dat producten om ethische of duurzame redenen koopt is inmiddels een derde.

Bewust wél of niet kopen

Het Sociaal en Cultureel Planbureau onderzocht een grote groep Nederlanders, onder meer middels enquêtes en interviews. Daaruit bleek dat steeds meer consumenten producten bewust niet kopen of bewust wél kopen. Zo wordt bij kleding gelet of een product niet door kinderarbeid is vervaardigd. Bij eten wordt onder meer gekeken naar dierenwelzijn.

Duurzame, politieke of ethische motieven

Het Sociaal en Cultureel Planbureau: “Steeds meer Nederlanders houden bij hun consumptieve keuzes niet alleen rekening met prijs, kwaliteit en nut, maar laten zich ook leiden door duurzame, politieke of ethische motieven. Ze willen maatschappelijk bewust consumeren.”

Must read

Het rapport is een must voor iedereen die ‘bewuste producten’ wil verkopen. Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft namelijk in kaart gebracht hoe de beweging naar bewust kopen er precies uitziet, om welke consumenten het gaat en wat hun overtuigingen het gaat. Er zijn volgens het instituut echter nog veel zaken onzeker, bijvoorbeeld hoe eigenbelang en maatschappelijk belang met elkaar verweven zijn, en wat de rol van voorlopers is.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
6 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 6 Google+ 0 Email -- 6 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
6 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 6 Google+ 0 Email -- 6 Flares ×