Je mag niet jokken

6 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 6 Google+ 0 Email -- 6 Flares ×

Jokkende en liegende bedrijven, ze worden verfoeid door consumenten, zeker als gejokt wordt over duurzaamheid. Kijk maar naar hoe diep Volkswagen is gevallen na het bekend worden van het bestaan de sjoemelsoftware. (Laten we eerlijk zijn: de grootste zonde van Volkswagen is volgens velen niet dat het milieu-onvriendelijke software installeerde, maar dat het consumenten in de maling nam over benzineverbruik).

Liegebeest

Er is dus weinig erger dan uitgemaakt te worden voor liegebeest. Je zorgvuldig opgebouwde reputatie kan met één persbericht in elkaar donderen. Zo kwam KFC negatief in het nieuws: het is door Wakker Dier uitgeroepen tot liegbeest 2015 wegens het gebruik van plofkippen. KFC boos. Een begrijpelijke reactie, maar je mag je afvragen of die reactie heel verstandig was (kom er maar in, crisiscommunicatiemanagers!)

Wijsheden

Eerlijk duurt het langst, luidt een wijsheid. Wie eerlijk is, hoeft minder te onthouden. En al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt ze wel. Ofwel: jok niet, zeker niet als het om duurzaamheid gaat?

Vragen genoeg

Maar is jokken écht zo erg? Dikken we onze prestaties niet allemaal een beetje aan? Dus waarom zou een consument boos zijn op een jokkend bedrijf als diezelfde consument zelf ook niet roomser dan de paus is?

Welke werkelijkheid?

Allereerst is er een verschil tussen jokken en vaag zijn. Als je jokt, vertel je doelbewust iets anders dan de werkelijkheid. Maar welke werkelijkheid? Zo werd een jeansmerk door Rank a Brand ontmaskerd: het bedrijf claimde lid te zijn van een bepaalde organisatie. Die claim bleek onterecht. Jokken dus.

Groenwassen

Maar ook in het geval van greenwashing wordt de werkelijkheid geweld aangedaan, zij het op een andere manier. Bij groenwassen doet een bedrijf alsof een genomen maatregel goed is voor het milieu en/of alsof die maatregel in het belang van het milieu genomen is en/of dikt die maatregel nog wat aan. Je trekt bij wijze van spreken een te grote jas aan.

Vaagpraat

Daarmee ligt greenwashing dicht in de buurt van vaagpraat, ofwel: een niet te controleren claim poneren.Het woord ‘duurzaam’ gebruiken, bijvoorbeeld. Of claims als ‘Beter voor de wereld’, ‘Puur en eerlijk’ en ‘Brood met oorsprong’. Stuk voor stuk beweringen die niets zeggen.

Excuses zoeken

Vaagpraat en greenwashing lijken niet zo erg als jokken, maar verdienen ook zeker de schoonheidsprijs niet. Want ook vaagpraat en greenwashing kunnen tegen je werken. Consumenten zijn namelijk geneigd naar excuses te zoeken omdat ze liever niet extra willen betalen voor duurzame producten, dus wordt elk excuus gretig aangegrepen, staat te lezen in dit mooie artikel in Trouw.

Open over kritische zaken

André Nijhof, docent maatschappelijk verantwoord ondernemen aan universiteit Nyenrode, in Trouw: “Als je als bedrijf stelt: wij staan voor duurzaam, dan word je afgerekend als blijkt dat er iets niet in orde is. Consumenten zijn terecht kritisch. Je moet daarom als bedrijf ook nooit zeggen: ons product is volledig duurzaam en verantwoord. Benoem je ambities als bedrijf, maar wees vooral ook open over kritische zaken. […]

Bodyshop

Het advies van Nijhof: wees realistisch, en schreeuw niet te hard je ambities van de daken. “Je hebt dat ook met de Body Shop gezien, een aantal jaren geleden. Ze maakten naam door uitsluitend dierproefvrije cosmetica op de markt te brengen. Maar op enig moment bleek dat bij een leverancier, ergens in het Oostblok, toch dierproeven werden gedaan en dat kwam in de publiciteit. Er ontstond meteen heibel.”

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
6 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 6 Google+ 0 Email -- 6 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
6 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 6 Google+ 0 Email -- 6 Flares ×