Jongeren bereiken? Gebruik storytelling

4 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 4 Google+ 0 Email -- 4 Flares ×

Communicatieprofessionals hebben de laatste jaren de mond vol van storytelling. En dat is niet voor niets: verhaaltechnieken blijken uitstekend te werken bij het overbrengen van een boodschap, zeker als die boodschap duurzame aspecten heeft. En daarbij komt dat met name jongeren – Generatie Z – bereikt kunnen worden met verhalen.

Van de toekomst en van nu

Jongeren zijn de consumenten van de toekomst. En de medewerkers van de toekomst. En de buren van de toekomst. En ga zo maar door. Maar niet alleen dat: nu al bepalen jongeren een flink deel van alle huishoudelijke aankopen, zo blijkt uit het Cassandra Report. Voor bedrijven, merken en reclamemakers is de Generatie Z (geboren na 1990) een niet te onderschatten groep, aldus het onderzoek.

Een andere wereld

Jongeren zijn niet alleen jonger dan veel gemiddelde Nederlanders, ze zijn ook anders. Ze zijn opgegroeid in een andere wereld. Een wereld waar vaak wordt gepraat over bedreigingen, onder meer op het gebied van het klimaat en het milieu. En een wereld waar je voortdurend in contact staat met anderen, onder meer via social media.

Verdiepen

Dat heeft gevolgen voor de manier waarop je jongeren kunt aanspreken. Generatie Z wil eerlijke en inspirerende verhalen, concludeert Maurice Hengeveld op Storytellingmatters.nl. Hij verwijst naar een filmpje waarin Jamie Gutfreund (van het bureau dat het Cassandra Report) vertelt over de nieuwe generatie. ‘Het begrijpen van de manier van denken van generatie Z is een graadmeter voor toekomstige voorkeuren en uitgavenpatronen. Als je als bedrijf of merk geen moeite doet je daarin te verdiepen mis je kansen om te anticiperen op het klantgedrag van de toekomst.’


Realistisch einde, echte mensen

Jongeren uit de Generatie Z zijn meer geïnteresseerd in verhalen en content met een realistisch einde (67 procent) en willen in reclame-uitingen liever benaderd worden door echte mensen dan door beroemdheden (63 procent), schrijft Hengeveld op basis van het Cassandra Report. Om die reden bezoeken deze jongeren bijvoorbeeld eerder YouTube dan andere social media en zien zij graag dat hun favoriete merken zich ook daar presenteren. Ook zijn zij beduidend minder merkentrouw dan vorige generaties en blijkt het product of dienst zelf voor hen belangrijker dan het merk erachter.

Meer lezen over generatie Z en hoe je ze kunt bereiken? Op Frankwatching verscheen enkele jaren een lezenswaardig artikel.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
4 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 4 Google+ 0 Email -- 4 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
4 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 4 Google+ 0 Email -- 4 Flares ×