Drie MVO-trends

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Ook op het gebied van MVO en duurzaamheid is sprake van trends. Dat komt onder meer door de opkomst van nieuwe technieken, door nieuwe problemen, door nieuwe maatschappelijke verhoudingen en een nieuw bewustzijn. (Want wie heeft het nog over ‘zure regen?).

MVO Nederland zette drie opvallende trends op het gebied van MVO op een rij:

Milieuproductverklaringen steeds populairder

Een Milieuproductverklaring geeft weer wat de milieu-impact is van een product. De MPV wint aan populariteit in de zakelijke markt, omdat het voor inkopers helderheid schept in wat ze in huis helen en het de rapportage verder in de keten vergemakkelijkt.

De vervuiler betaalt

Binnen de EU gaan volgens MVO Nederland steeds meer geluiden die op om een systeem in te voeren waarbij accijnzen worden geheven op de vervuiling door producten en verpakkingen. Daarnaast wordt steeds vaker een CO2-Prestatieladder gebruikt bij aanbestedingen.

Het begrip ‘afval’ verandert

 

De tuinbouw weet het inmiddels: met ‘afval’ kun je juist mooie producten maken. In de circulaire economie worden producten aan het einde van hun gebruiksduur in onderdelen teruggevoerd naar het begin van de keten, of als biologisch afbreekbare stof teruggegeven aan de natuur.

Bekijk het volledige artikel en het bijhorende Milieudossier op de website van MVO Nederland.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×