Zeeman beticht van greenwashing

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Modeketen Zeeman was in een tv-commercial iets te enthousiast over de eigen duurzame prestaties. Dat stelt de Reclame Code Commissie, naar aanleiding van een klacht door website RankaBrand. In de commercial suggereert Zeeman dat de kleding van het concern ‘helemaal verantwoord’ is, maar dat lijkt onmogelijk gelet op de zeer lage prijzen. Misleidend dus.

‘Goede materialen en verantwoord gemaakt’

Zeeman zond de commercial eind 2015 uit. In de commercial wordt het volgende gezegd:

“Deze week bij Zeeman. Extra veel kleding voor de allerlaagste prijs. Hoe dat kan? We hebben er extra veel van laten maken. Ook deze pulli van 100% katoen. En deze 80 denier panty. Alles van goede materialen en verantwoord gemaakt. Helemaal goed dus. Voor de allerlaagste prijs. Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn. Kijk in onze folder of op Zeeman.com/”

D-label

Rankabrand is echter helemaal niet zo enthousiast over de duurzaamheid van Zeeman. Het bedrijf krijgt op de beoordelingswebsite het D-label (ter verduidelijking: E is het laagst, A is het hoogst bij Rankabrand). “Zeeman heeft op onze criteria voor duurzaamheid het D-label gekregen en volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Zo is het merk bijvoorbeeld begonnen met het verminderen of compenseren van de CO2-uitstoot, heeft het merk een Code of Conduct die tenminste basisrechten voor arbeiders garandeert en heeft Zeeman zandstralen verboden. Vooral op het gebied van milieubescherming valt echter nog genoeg te doen.”

Misleidend en oneerlijk

De commercial van Zeeman schoot Rankabrand dan ook in het verkeerde keelgat. De Reclame Code Commissie (NRC) kon zich daarin vinden. Zeeman is in de commercial volgens de NRC ‘misleidend en oneerlijk‘. Greenwashing dus. “De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

Wat betekent ‘verantwoord gemaakt’?

De NRC: “In de televisiereclame wordt niet niet duidelijk toegelicht wat in het geval van Zeeman onder “verantwoord gemaakt”, gevolgd door “Helemaal goed dus” moet worden verstaan. De absolute term “verantwoord” doet door het ontbreken van een duidelijke toelichting of nuancering onvoldoende uitkomen dat Zeeman zich inspant om haar producten verantwoord te produceren, maar dat er wat dit betreft sprake is van een proces waarin nog (verdere) verbeteringen kunnen worden bereikt, zoals bijvoorbeeld op het gebied van CO-2 uitstoot en rechten voor arbeiders.”

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×