Foodwatch: Cranberries Albert Heijn meest misleidende product

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

De cranberries van Albert Heijn zijn door voedselwaakhond Foodwatch uitgeroepen tot het meest misleidende product. Dit ‘superfood’ bestaat voor 68% uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% daadwerkelijk uit cranberries. Volgens Foodwatch worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood. Albert Heijn wint daarmee het Gouden Windei 2015.

‘Zoet van smaak’

cranberries albert heijnSupermarkten zijn volgens Foodwatch gretig ingesprongen op de vraag van veel consumenten naar superfoods. Zo verkoopt Albert Heijn biedt via haar winkels en website honderden producten aan onder deze noemer, waaronder de gedroogde cranberries. ‘Bron van vezels’ staat er uitnodigend op, en ‘zoet van smaak’. De cranberries bestaan voor slechts 30% uit de beroemde veenbessen en voor maar liefst 68% uit ananassiroop. Zo bestaat elke hap van deze cranberries voor twee derde uit suikers.

AH past receptuur aan

De cranberries van Albert Heijn kregen tijdens een door Foodwatch georganiseerde verkiezing (met ruim 10.000 deelnemers) 28% van de stemmen. De supermarkt heeft Foodwatch beloofd de receptuur van de cranberries te gaan aanpassen. De hoeveelheid siroop wordt verlaagd waardoor het product uit 60% cranberries (nu 30%) bestaat. Daarnaast wordt het biologisch.

Liga en Plus

De andere ‘prijswinnaars’:

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×