‘Er wordt gepraat over onze zonnepanelen’

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Maar liefst 1.008 zonnepanelen liet Van Dooren Transport plaatsen op het dak van de bedrijfsgebouwen in Hillegom. Daarmee zijn die gebouwen zelfvoorzienend qua stroomgebruik. Voldoende reden om een van de vrachtwagens te voorzien van een grote afbeelding van de panelen en de melding dat de gebouwen van Van Dooren CO2-neutraal zijn. “We krijgen er veel vragen over.”

De zonnepanelen van Expirion zorgen voor voldoende stroom voor het verwarmen en koelen van de kantoren en het aandrijven van alle heftrucks, elektrische meerijtrucks en elektrische pompwagens die in de vrachtwagens worden gebruikt. Directeur Alex van Dooren: “De zendingen van onze klanten worden dus echt 100% CO2 Neutraal op- en overgeslagen en geladen en gelost.”

Waarom hebben jullie gekozen voor zonnepanelen: wegens de stroomopbrengst, het klimaatvoordeel of kansen voor jullie imago?
“Een combinatie van die drie. Maar het begon bij de rekensom, dus met de opbrengsten. En dan is het natuurlijk mooi dat je de CO2-uitstoot ermee bespaart, hoewel die panelen natuurlijk niet de CO2-uitstoot van de vrachtwagens zelf kunnen compenseren. Maar we zullen geen nieuwe klanten krijgen door de zonnepanelen, verwacht ik.”

Toch besloten jullie op een vrachtwagen te vertellen over de zonnepanelen.
“Dat is een samenwerking met onze leverancier. Die heeft er wél veel klanten aan overgehouden. Dat komt doordat onze chauffeurs veel vragen krijgen van bollenkwekers: die willen onder meer weten hoe het met subsidies zit en hoe goed de zonnepanelen functioneren. We krijgen door die vrachtwagen dus wel andere gesprekken met onze klanten. Overigens krijg ik elke nacht een mailtje met de inkomsten van de zonnepanelen in harde euro’s. En met 1.008 panelen kan dat best snel gaan.”

Van Dooren 1Vertellen jullie ook op andere manieren over de zonnepanelen?
“Op onze website hebben we een pagina gemaakt over MVO: daarop kunnen nieuwe klanten onder meer lezen over de zonnepanelen. En in de kantine hangt een scherm: daarop kun je zien wat de zonnepanelen opleveren en hoeveel CO2-uitstoot bespaard is. Dat zorgt voor bewustwording bij onze chauffeurs. En het leuke is: in de buurt wordt ook steeds bekender dat we de zonnepanelen hebben geplaatst. Daardoor gaan mensen op een andere manier over je praten. Dat is dus ook leuke promotie voor ons bedrijf.”

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×