5 communicatielessen van ‘andere’ voedingsbedrijven

8 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 8 Google+ 0 Email -- 8 Flares ×

Communiceren over duurzaamheid, hoe doen ‘andere’ bedrijven in de voedingssector dat? Hoe weten bijvoorbeeld Kromkommer, Willem & Drees en McDonald’s de juiste snaar te raken bij de consument? Daarover mocht ik onlangs een artikel schrijven voor Groenten & Fruit. De 5 belangrijkste lessen:

1. Vertel over het ‘waarom’

Communiceren over duurzaamheid is niet zozeer vertellen welke duurzame installaties je hebt geïnstalleerd of hoe weinig schadelijke middelen je gebruikt, als wel waarom je dat doet. Lisanne van Zwol van Kromkommer: “Als je vertelt wat je drijfveren zijn, dan landt dat veel meer dan wanneer je vertelt hoe of wat je doet.”

2. Ga in gesprek

Communiceren over duurzaamheid is niet alleen zenden, zenden, zenden. Het is vooral ontvangen, ontvangen, ontvangen. Hidde Bisschop van Youth Food Movement: “Het gaat om luisteren naar elkaar. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Om te luisteren moet je wel moeite doen. Je moet je echt in de ander willen verplaatsen.”

3. Vermijd duurzaam!

Communiceren over duurzaamheid betekent misschien wel: helemaal niet over duurzaamheid beginnen. Willem Treep van Willem&Drees:”Ik noem het wel eens de hygiënefactor: je moet het hebben, maar je moet het er niet óver hebben. Duurzaam is namelijk een te complex begrip voor consumenten.”

4. Vertel een goed verhaal

Communiceren over duurzaamheid draait om storytelling. Een goed verhaal dus. Arie Bosma van Lekker Utregs: “De tuinbouw moet werken aan een herkenbaar verhaal. Want als je dat niet hebt, dan moet je blijven concurreren op prijs.”

5. Stel klanten in staat je verhaal te vertellen

Communiceren over duurzaamheid werkt pas echt als klanten je verhaal kunnen doorvertellen. Zo nodigt McDonald’s vloggers en bloggers uit voor excursies naar toeleveringsbedrijven, zodat zij het verhaal van McDonald’s verder kunnen verspreiden. Eunice Koekkoek: “We betrekken dus onze klanten bij onze communicatie.”

Het volledige artikel staat in het decembernummer van Groenten & Fruit. In februari 2016 verschijnt het artikel ook op Tuinbouwverhalen.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
8 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 8 Google+ 0 Email -- 8 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
8 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 8 Google+ 0 Email -- 8 Flares ×