Unilever op nummer 1 in strijd tegen overgewicht – ook in marketing

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Voeding is allesbepalend voor onze gezondheid. De voedingstuinbouw doet z’n stinkende best gezonde voeding te produceren, en die bij de juiste klanten te krijgen. Maar hoe doen grote, internationale voedingsbedrijven dat? Hoe sterk zetten bedrijven als Danone, FrieslandCampina en Mars zich in tegen over- en ondergewicht? Dat onderzoekt de Access to Nutrition Index. Unilever eindigt dit jaar op de eerste plaats.

De Access to Nutrition Index (ATNI) werd in 2013 voor het eerst uitgevoerd. Onlangs verscheen het tweede ATNI-rapport: daarin zijn 22 multinationals onderzocht op de volgende aspecten: Governance, Products, Accessibility, Marketing, Lifestyles, Labeling en Engagement. ATNI is een initiatief van de Bill & Melinda Gates Foundation, Wellcome Trust en Children´s Investment Fund Foundation.

access ranking

Unilever: goed in marketing

Unilever scoort goed op onder meer Products: dat betekent dat Unilever er in de afgelopen jaren het best in is geslaagd om het gehalte zout, suiker en vet in de producten te verlagen. Ook het toevoegen van meer groenten, fruit, vezels en volkorengranen leidt tot een hogere beoordeling.

Daarnaast scoort Unilever goed als het gaat om marketing: daarin krijgt het een 7,7. ‘Unilever continues to be a leading performer in this area. It discloses its approach to responsible marketing in detail and has committed to following international standards’, schrijft ATNI.

‘The Unilever Marketing and Advertising Principles for Responsible Food and Beverage Marketing […] are publicly available and globally applicable to all marketing activities and communications on food and beverage products for children and other populations. The principles evolve constantly to become stricter with respect to forms and mediums of advertising and encompass most key elements of best practice. One exception is that the policy does not extend to advertising in and around secondary schools or to places where children gather. Despite some shortcomings, Unilever’s responsible marketing policy is the strongest of those assessed for the 2016 Global Index.’

FrieslandCampina: 

FrieslandCampina scoort minder goed. Vooral op het gebied van marketing kan het Nederlandse bedrijf nog stappen maken, vindt ATNI. Het krijgt daarvoor een magere 2,9. Zo schrijft ATNI: ‘The company could further improve by making a commitment not to advertise near schools or in other places where children gather’. Het bedrijf is te actief in de reclame richting kinderen: ‘The company does not ban advertising to children aged two to six, as other Index-leading companies do’.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×