Niet alles wat geroepen wordt over sector-PR is zinnig

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Deze week vond het webinar ‘Jungle Talk’ plaats. Deelnemers waren Aart Aarsbergen (hoofdredacteur National Geographic) en Fred van Olphen (oprichter Bever Sport). Klinkt veelbelovend. Jammer dat ik het niet kon meemaken. Maar het bericht dat geschreven werd naar aanleiding van het webinar bewijst één ding: deskundigen zijn niet altijd deskundig. Graag ontleed ik de opvallendste citaten uit het bericht ”Laat kracht glastuinbouw in PR beter zien’:

“Jullie willen misschien de consument plezieren door te vertellen dat de glastuinbouw ambachtelijk is, maar de tijden zijn veranderd. Dat zou je als sector veel meer moeten uitdragen en je moet daar ook trots op zijn.”

Wie deze quote voor zijn rekening vertelt het bericht niet, maar de eigenaar maakt een denkfout: zo goed als nergens vertelt de glastuinbouw dat ze ambachtelijk is. Sterker, ik kan me momenteel nauwelijks enige sector-PR voorstellen…

“Laat veel meer de hoogtechnologische kant van de glastuinbouw zien. […] De kracht van de glastuinbouwsector zit hem juist in de grootschaligheid en de moderniteit ervan.”

Aldus Aart Aarsbergen. Hij vindt dat de tuinbouw in haar PR veel te veel het beeld laat zien van gezellige, kleinschalige bedrijven, zeg maar de ‘kneuterigheid ervan’. Volgens mij laat de tuinbouw níet de kleinschaligheid zien. En de vraag is of het verstandig is de ‘hoogtechnologische kant’ en de ‘grootschaligheid en de moderniteit’ te laten zien. Want laten we eerlijk zijn: de gemiddelde Nederlander koopt geen eten van een manager (maar liever van een ‘boertje’).

Het is volgens mij slechts een klein deel van de bevolking dat die hoogtechnologische kant van de sector zal aanspreken (zie bijvoorbeeld het eerder aangehaalde onderzoek van Motivaction). Het zou zo maar kunnen dat dat kleine deel vooral te vinden is bij de lezers van National Geographic…

“Als het waar is wat je zegt, is het afbreukrisico niet zo groot. Wegkruipen onder een steen en hopen dat journalisten je niet zien, is niet de juiste weg.”

Kom er maar in, crisiscommunicatiemanagers. Tuurlijk, wegkruipen onder een steen is nooit de juiste route, maar zo maar alles roepen wat waar is, dat is niet altijd even verstandig. Het is niet voor niets dat goed geleide bedrijven het belang zien van een doordacht PR-beleid.

“Bouw reclamecampagnes op in bijvoorbeeld damesbladen en ga naar beurzen waar de doelgroep is. Laat ze proeven en ervaren. Stuur mensen monsters op. Breng desnoods met bussen consumenten naar je bedrijf.”

Van Olphen geeft adviezen die beter te plaatsen zijn. Sterker nog, het gros van de adviezen wordt al toegepast in de tuinbouw. (Let ook even op het woordje ‘desnoods’).

“Laat ze daar maar zien hoe schoon je produceert. Dan komen ze er achter dat ze de tomaten echt niet meer hoeven te wassen. Alles is zó schoon. Door dit niet te vertellen, schiet de sector echt te kort in haar communicatie.”

De beste tip uit het bericht. Waarom heeft de tuinbouw (bij mijn weten) nog nooit ook maar iets verteld aan consumenten over dat het overbodig is je tomaten of komkommer te wassen? Want dat afspoelen a) kost veel water, en b) is een bevestiging van het eigen gelijk van de consument, namelijk dat om die gezonde groenten een vies laagje zit. Het is hoog tijd dat de sector laat zien dat er geen vies laagje is.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×