The Leader’s Guide to Storytelling (Steve Denning)

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Stephen DenningWie denkt aan duurzaam communiceren, denkt al snel aan storytelling. Dat komt voor een groot deel doordat wie duurzaam werkt dat doet vanuit een overtuiging. En een overtuiging laat zich beter overbrengen middels een verhaal dan middels bijvoorbeeld een rijtje cijfers.

Plezierig lezen

Nu zijn er over storytelling veel artikelen en boeken geschreven. Zeer veel zelfs. Die zijn – dat zal niet verrassen – meestal plezierig om te lezen. Want een boek met en over verhalen, dat kan bijna niet misgaan.

Wéér een boek…

Maar na wéér een boek waarin verteld staat welke plotlijnen er allemaal mogelijk zijn en dat je het verhaal zo goed moet laten aansluiten bij je missie én bij je doelgroep, begin je je af te vragen: is dit alles?

Praktisch en wetenschappelijk

En dan lees je ‘The Leader’s Guide to Storytelling’ van Stephen (of: Steve) Denning. Een boek dat niet zozeer lekker leest, maar wel een must is voor iedereen die een echte stap wil zetten met storytelling. Dat komt doordat Denning er een bijna wetenschappelijk verhaal van maakt, dat bovendien zeer praktisch in te zetten is.

 

Mogelijke verhaaldoelen en -vormen

Zo behandelt Denning in zijn boek een aantal mogelijke doelen en bijhorende vormen van verhalen:

Denning

 

Templates

Dit ziet er al redelijk overzichtelijk uit. Maar het mooie is dat vervolgens in het boek bij al deze mogelijke verhaalvormen alle aandachtspunten en actiepunten door Denning staan opgesomd en formuleert hij per vorm een template, zoals die voor de zogenoemde Springboard Story:

1. What is the specific change in the organization or community or group that you hope to spark with the story?

2. Is there an incident (inside or outside your organization, community, or group) where the change was in whole or in part successfully implement- ed? Describe it briefly.

3. Who is the single protagonist in the story?

4. What is the date and place where the single protagonist began the story? For example, “In July 2003, in London, Tony Smith . . . ”

5. Is the single protagonist typical of your specific audience? If not, can the story be told from the point of view of such a protagonist?

6. Does the story fully embody the change idea? If not, can it be extrapo- lated so that it does fully embody the change idea?
75
The Leader’s Guide to Storytelling
7. Does the story make clear what would have happened without the change idea?

8. Has the story been stripped of any unnecessary detail? Are there any scenes with more than two characters? If so, can they be simplified?

9. Does the story have an authentically happy ending? Can it be told so that it does have such an ending?

10. Does the story link to the purpose to be achieved in telling it? Try using one of the following phrases to link the story to the change idea: “What if . . . ” or “Just imagine . . . ” or “Just think. . . . ”

 

Aanrader

Beantwoord deze tien eenvoudige vragen en je verhaal is al bijna klaar. Praktisch, maar goed. Daarmee is ‘The Leader’s Guide to Storytelling’ (te koop in de Tuinbouwverhalen-boekwinkel) dé aanrader voor iedereen die verhalen wil inzetten voor het overbrengen van een duurzame boodschap.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×