De betekeniseconomie

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Een paar decennia geleden doken ze op: belevenis-cadeaus. Ballonvaren, lekker naar de sauna of zeilen over het IJsselmeer. Als er maar wat te beleven valt. Tal van merken haakten in op die beweging. Maar belevenissen zijn uit; het gaat om betekenissen.

Bezielen en beklijven

Volgens de theorie van de betekeniseconomie dragen succesvolle bedrijven betekenis toe aan het leven van de klant. Ik citeer een blog van Kees Klomp op Marketing Online: “De betekeniseconomie of het welzijn tijdperk, waarin het voor bedrijven primair zal gaan om het vermogen om mensen te begeleiden bij het verkrijgen van werkelijk welzijn, door hen betekenisvolle (gemerkte) gebeurtenissen aan te bieden die bezielend en beklijvend bijdragen en een wezenlijk welzijnsverschil maken. Daarmee vormt het intuïtieve vermogen van een bedrijf – dat doen wat mensen transformeert – de belangrijke bron van kapitaal.”

Verschil maken

Klinkt heftig, maar valt mee. Want als je het samenvat: bedenk als bedrijf of merk op welke manier je écht iets bijdraagt aan de ontwikkeling van de klant. Positionering draait niet meer om onderscheid, maar om het maken van het verschil. Purpose wordt de basis van waardecreatie, vandaar de term ‘purpositioning‘.

Eudaimonia

Harvard-econoom  Umair Haque gebruikt de oud-Griekse term Eudaimonia voor het beschrijven van de betekeniseconomie:

“The economy we have today will let you chow down on a supersize McBurger, check derivative prices on your latest smartphone, and drive your giant SUV down the block to buy a McMansion on hypercredit. It’s a vision of the good life that I call hedonic opulence. And it’s a conception built in and for the industrial age: about having more.”

“Now consider a different vision: maybe crafting a fine meal, to be accompanied by local, award-winning microbrewed beer your friends have brought over, and then walking back to the studio where you’re designing a building whose goal is nothing less than rivaling the Sagrada Familia. That’s an alternate vision, one I call eudaimonic prosperity, and it’s about living meaningfully well. Its purpose is not merely passive, slack-jawed “consuming” but living: doing, achieving, fulfilling, becoming, inspiring, transcending, creating, accomplishing – all the stuff that matters the most. See the difference? Opulence is Donald Trump. Eudaimonia is the Declaration of Independence.”

Waarde leveren

De relatie met duurzaamheid of MVO ligt voor de hand. Een bedrijf dat iets bijdraagt aan de wereld – beter nog: aan de wereld van de klant – heeft een duidelijke purpose. Zo’n bedrijf levert meer waarde dan een bedrijf dat strooit met belevenissen.

Beginselen

Maar hoe geef je purpositioning vorm? Ofwel: hoe geef je betekenis? De eerder genoemde Kees Klomp geeft 20 beginselen:

1) Van consumenten/medewerkers naar mensen
2) Van transacties naar relaties
3) Van nemen naar geven
4) Van markt naar maatschappij
5) Van schaarste naar overvloed
6) Van bezitten naar delen
7) Van interruptie naar interventie
8) Van emotie/beraken naar intuïtie/bezielen
9) Van communiceren naar resoneren
10) Van effectief naar constructief
11) Van imago naar identiteit
12) Van commercie naar compassie
13) Van interactie naar interfusie
14) Van verkopen naar vervullen
15) Van (valse) verlangens aanwakkeren naar (echte) behoeften bevredigen
16) Van gecreëerd naar wezenlijk/werkelijk
17) Van push naar pull
18) Van geld & welvaart naar geluk & welzijn
19) Van profit naar benefit
20) Van shareholders naar stakeholders

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×