Waarom zou je aan duurzaam doen?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Duurzaamheid, gooi maar in mijn pet. Een kenmerkende houding voor het laatste decennium. Maar tegelijk zijn er steeds meer bedrijven die vanuit een maatschappelijke betrokkenheid starten én succesvol worden. Neem de talloze deel-websites, die eigendom en gebruik willen loskoppelen. Of neem zelfs Marktplaats, dat zijn oorsprong heeft in de tweedehandsspullenmarkt.

Slechts één legitieme reden

Duurzaam – of MVO of sustainable of wat dan ook – is dus steeds relevanter geworden. Phil Libin, de CEO van Evernote, vindt het zelfs zo relevant dat hij volgens een blog gezegd schijnt te hebben: “Er zijn heel veel slechte redenen om een bedrijf te beginnen. Er is slechts één goede, legitieme reden: om de wereld te veranderen.”

Plicht

‘Iets’ met duurzaamheid doen is enerzijds een plicht van bedrijven, zo vinden sommigen. Maar daarnaast zou je het de enige manier kunnen noemen waarop nog geld verdiend kan worden. Zo blijkt tegenwoordig dat bedrijven die aan duurzaamheid doen een hogere winst en beurskoers te boeken (hoewel de opkomst van bedrijven als Action en Primark op het tegendeel lijkt te wijzen: ze halen allebei zeer lage scores als het gaat om MVO).

Marketing 3.0

Maar volgens marketing-goeroe Kotler is duurzaamheid een van de pijlers van de moderne onderneming. Meer concreet: Kotler beschrijft in Marketing 3.0 (te koop in de boekwinkel) drie golven die de hedendaagse tijd typeren, en die het uitgangspunt zijn voor moderne marketing.

Drie pijlers

Door de technische mogelijkheden (denk aan internet en social media) is participatie van de klant een vereiste, door internationalisering zal iedere geslaagde marketing moeten gaan over een cultureel dilemma (ofwel: MVO, ofwel: misstanden in de wereld aan de kaak stellen) en door de opkomst van de creatieve sector moet marketing spiritueel en creatief zijn.

Aanrader

Wie Marketing 3.0 van Kotler leest, kan niet anders dan geïnspireerd raken. Het boek vertelt waarom bedrijven aan duurzaamheid zouden moeten doen, en hoe. Een aanrader.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×