Unilever zet net een stap meer

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Vraag tien deskundigen welk bedrijf eruit springt als het gaat om duurzaamheid, en de kans is groot dat minimaal een daarvan Unilever noemt. Het Brits-Nederlandse bedrijf blinkt uit in duurzame ambities, vooral dankzij topman Paul Polman.

 Sustainable Living Plan

Polman lanceerde in 2010 het Sustainable Living Plan. Unilever wil de omzet verdubbelen en tegelijkertijd de milieubelasting halveren voor 2020. “Het is ons doel duurzaam leven tot gemeengoed te maken”, schrijft Unilever op de Nederlandstalige website over het Sustainable Living Plan:

“We ontwikkelen nieuwe manieren van werken die zorgen voor groei van zowel onze onderneming als lokale gemeenschappen. We voorzien in een steeds toenemende behoefte aan duurzamere producten en werken aan een betere toekomst voor iedereen. Het Unilever Sustainable Living Plan helpt ons de omvang van ons bedrijf te verdubbelen en tegelijkertijd onze milieu-impact te verkleinen en onze positieve maatschappelijke invloed te vergroten. Daarnaast werken we samen in partnerships waardoor we kunnen helpen op mondiaal niveau dingen te veranderen: ontbossing en klimaatverandering; water, sanitaire voorzieningen en hygiëne; en duurzame landbouw en kleinschalige boeren.”

‘Make friends before you need them’

Hoe Unilever dat doet? Zo werkt het bedrijf nauw samen met stakeholders, zelfs met mogelijke stakeholders, vertelde Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep onlangs tijdens MVO Talks van Logeion. “Unilever blinkt uit in ‘Make friends before you need them’.

Geen kwartaalrapportage meer

Polman besloot verder te stoppen met kwartaalrapportages, en alleen nog maar jaarlijks een verslag te maken. Met kwartaalcijfers raakt een cijfer te veel in de ban van de resultaten op korte termijn. Terwijl duurzaamheid gaat over de lange termijn.

Al Gore

Klinkt als een eenvoudige beslissing, maar we hebben het hier over een enorm beursgenoteerd bedrijf. Milieugoeroe Al Gore reageerde dan ook bijzonder enthousiast: “We applaud the few CEOs who, despite criticism, have decided to stop giving earnings guidance and have talked openly about what investors should expect from the management time-horizon.”

Sustainable Agricultural Code

Unilever gaat nog verder. Zo steunt het tal van goede doelen, en is daarmee partner van de VN geworden. Het heeft daarnaast richtlijnen voor leveranciers van agrarische goederen. En de merken, die hebben stuk voor stuk hun eigen duurzame ambities. Bekijk bijvoorbeeld maar eens de website van Ben & Jerry’s.

Duurzame groei

Polmans plan slaagt. Jaarlijks rapporteert Unilever over de voortang van het  Sustainable Living Plan: het Progress Report. Een korte samenvatting van Marketing Tribune van het verslag uit 2014:

  • Veel van Unilevers merken die duurzaamheid integreren in hun kernpropositie (waaronder Dove, Lifebuoy, Ben & Jerry’s en Comfort) behalen een bovengemiddelde groei, met een hoge enkel- en dubbelcijferige omzetgroei in de afgelopen drie jaar.
  • Deze merken waren in 2014 goed voor de helft van Unilevers groei en groeiden twee keer zo snel als haar andere merken.
  • Sinds 2008 heeft Unilever meer dan € 400 miljoen aan cumulatieve kosten bespaard vanwege eco-efficiente maatregelen in de fabrieken.
  • Daarnaast heeft Unilever vorig jaar (2014) meer dan € 200 miljoen kosten bespaard door efficiëntere productie, logistiek, afvoer- en verwerking reststromen en onderzoek & ontwikkeling.
  • Binnen de supply chain ziet Unilever veelbelovende vooruitgang waarbij meer dan 55 procent van de agrarische grondstoffen nu duurzaam wordt geproduceerd. Na vier jaar zit Unilever dus over de helft, op weg naar haar doelstelling van 100 procent voor 2020.
  • Unilever heeft binnen haar totale wereldwijde fabrieksnetwerk (dat zijn meer dan 240 fabrieken in 67 landen) de doelstelling bereikt om geen niet-gevaarlijk afval meer af te voeren naar de vuilstort (noot: fabrieksafval is nog wel een issue voor Unilever, redactie). Daarnaast is de CO2-uitstoot uit energie in onze fabrieken aanzienlijk verlaagd en er wordt minder water gebruikt bij de productie. Deze zijn sinds 2008 respectievelijk met 37 procent en 32 procent per ton productie afgenomen.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×