Tips voor een duurzaamheidsverslag

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Veel bedrijven maken een jaarverslag. Een enkeling waagt zich aan een duurzaamheidsverslag, waaronder volledige sectoren. Dat gebeurt vrijwillig, want ondanks jarenlange lobby is zo’n verslag nog niet verplicht).

Vier tips

In Trouw stond onlangs een goed artikel met tips over het maken van een duurzaamheidsverslag (de volledige tekst is te vinden op de website van Royal HaskoningDHV). We citeren:

  • Tip 1: Vergeet het aparte duurzame jaarverslag, integreer het
  • Tip 2: Met groenwassen komt een bedrijf niet meer weg
  • Tip 3: Druk schade ook uit in cijfers
  • Tip 4: Verhoog de ambities

10 goede voorbeelden, 1 achterblijver

Misschien geen wereldschokkende tips, maar de toelichting op de tips biedt veel inzichten. Zo blijken 10 van de 25 AEX-bedrijven hun jaarverslag en duurzaamheidsverslag geïntegreerd te hebben. Ze gebruiken echter niet allemaal een standaard, als de GRI. Eén bedrijf – Altice – vermeldt juist helemaal niets over duurzame ambities. Andere bedrijven maken snel een verslagje.

Oeps, november!

Onderzoeker Rob van Tilburg van Royal HaskoningDHV: “Sommige bedrijven bedenken in november opeens dat ze nog iets over duurzaamheid willen melden, dan wordt het een houtje-touwtje bijdrage.

Monetarisatie

Drie AEX-bedrijven (DSM, AkzoNobel en Philips) passen tip 3 op een voorbeeldige manier toe: het uitdrukken in cijfers, ofwel monetarisatie. Ze maken een winst- en verliesrekening voor de afgewentelde sociale en milieukosten en -baten.

Verduurzaming en innovatie

Van Tilburg: “We zijn de fase voorbij dat duurzaamheid betekende dat het van alles alleen maar minder moet: minder water, minder brandstoffen, minder kinderarbeid. Het sentiment slaat om, de trend is om verduurzaming als kans te zien. Verduurzaming en innovatie kruipen steeds dichter naar elkaar toe. Klimaatverandering is een probleem, maar hoe lossen we het op? Hoe draagt een bedrijf bij aan betere zorg, aan sociale binding? Zet dat breed en goed neer in het jaarverslag.”

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×