Jongeren willen duurzame merken

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Jongeren willen duurzame producten. Dat blijkt uit onderzoek van de website Rank a Brand. Ruim de helft van de jongeren vindt het belangrijk dat er meer groene en eerlijke producten worden gekocht.

Honderden beoordelingen

De website Rank a Brand beoordeelt producten en merken op basis van hun duurzaamheid, zoals kinderschoenen, restaurantketens en bier. De website heeft per productsector specifieke criteria opgesteld om de prestatie van een merk te vergelijken. Inmiddels zijn er vele honderden merken en producten beoordeeld.

18 – 25 jaar

Onlangs ondervroeg de website ruim 400 jongeren tussen 18 en 25 jaar. Ze kregen tal van stellingen voorgelegd, onder meer over hun smartphone, over CO2 en over het minimum-loon.

Wat is duurzaam?

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren verschillende associaties hebben bij duurzaamheid en merken. 45% denkt aan merken die op een milieuvriendelijke en eerlijke wijze gemaakt worden, 30% dat het merk producten verkoopt die langer mee gaan en 16% dat het merk financieel gezond is tijdens de economische crisis.

Twijfel

Hoewel de meeste jongeren de voorkeur geven aan het kopen van duurzame merken, blijkt dat meer dan de helft van de jongeren niet weet waar ze op moeten letten, blijkt uit het onderzoek. Ofwel: ze zoeken aanwijzingen waaruit blijkt of en hoe een merk aan duurzaamheid doet.

Jeans

Onder meer daardoor is er een verschil tussen hoe jongeren merken beoordelen en in hoeverre die merken daadwerkelijk duurzaam zijn. Zo denkt 42% van de ondervraagde jongeren dat Levi’s het meest duurzame jeansmerk is, terwijl de Rank a Brand het merk heeft beoordeeld met een middelmatig C-label.

Chocolade

Merken waarbij zowel het duurzame imago als de feitelijke prestatie overeenkomen zijn er ook. Zo denkt twee derde van de jongeren dat de chocolade van Verkade duurzaam wordt gemaakt en scoort het merk ook in de objectieve ranking een mooi B-label.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×