Het schaamrood van Volkswagen. En nu?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Indrukwekkend was de advertentie die Volkswagen onlangs plaatste in een aantal Nederlandse dagbladen naar aanleiding van #dieselgate. ‘Schaamrood’ is de nieuwe kleur van het automerk. dat ‘allesbehalve trots op onze nieuwe kleur’ is. Is die advertentie voldoende?

Volkswagen advertentie NL

Niet alleen in Nederland plaatste Volkswagen een advertentie. Ook in enkele andere landen toonde het bedrijf zich schuldbewust, zoals in thuisland Duitsland.

Volkswagen advertentie De

En niet te vergeten een advertentie in het grootste afzetland van Volkswagen, Amerika.

Volkswagen advertentie US

Bitter weinig

Hoe mooi de schuldbekentenissen ook: met alleen een advertentie in een dagblad (!) ben je er niet. Wat zou Volkswagen doen op de website?, is de eerste vraag die in je opkomt. Het antwoord: bitter weinig (met uitzondering van wat praktische informatie over de inruilactie van dieselmotoren en uitleg over CO2-uitstoot). Wie zoekt op schaamrood op de site krijgt zelfs geen hit. En op twitter slechts één bericht.

Marginaal

Wat is er dus waar van het schaamrood? Of eigenlijk: is Volkswagen wel schuldbewust genoeg als het blijft bij een advertentie? En speelt het bedrijf niet met vuur door zo marginaal te communiceren met klanten, burgers en stakeholders?

Das Auto

Volkswagen had een ijzersterk imago. Vroeg een half jaar geleden tijdens een verjaarspartijtje iemand iets te vertellen over Volkswagen, en de kans was groot dat je de volgende termen hoorde: Duits, betrouwbaar, snel, Das Auto, noem maar op.

Jokken

Dat is het door de recente ontwikkelingen finaal kwijt. Vraag nu iemand iets te vertellen over Volkswagen, en je hoort waarschijnlijk dieselgate, sjoemelsoftware en inruilactie. (Met de opmerking dat het Volkswagen niet eens zozeer vooral wordt aangerekend dat het jokte; dat het milieu in het geding was doet minder ter zake, lijkt het. Het jokken van Volkswagen was zo gerafineerd dat het soms bijna jaloerse reacties lijkt op te wekken, valt me op).

Sorry telling

Volkswagen moet daarom snel en beter communiceren. Het bedrijf moet werken aan een nieuw verhaal. Een verhaal dat past bij het verleden én het heden. Een verhaal dat aansluit bij de goede aspecten van het merk én bij de mindere. Zoals ik pas iemand hoorde zeggen: Volkswagen moet niet aan story telling doen, maar aan sorry telling.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×