Een goed doel, wat doe je ermee?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Goede doelen zijn populair. Zo’n drie kwart van de bedrijven groter dan 10 personeelsleden sponsort een of meer goede doelen, bleek enkele jaren geleden uit onderzoek. De kans bestaat natuurlijk dat door de crisis dat percentage gedaald is. Maar hoe dan ook: in bijvoorbeeld de tuinbouw krijgen initiatieven als Alp D’huzes en Ride for the Roses.

Twee kanten

Dat is goed nieuws. Maar een bedrijf dat geld geeft aan een goed doel doet er verstandig aan zich af te vragen: waarom? En als die vraag afdoende is beantwoord volgt een volgende vraag: hoe kunnen we er zelf voordeel mee doen? Want is geven niet een stuk leuker – en beter vol te houden – als de gift twee kanten op werkt?

Cause related marketing

Niet schrikken: dat heet goededoelenmarketing of cause related marketing. ‘Het is bij de inzet van cause related marketing de bedoeling dat het goede doel wordt gesteund terwijl het bedrijf en de klant (of andere relatie) er tegelijkertijd ook beter van worden’, staat in deze uitstekende blog op Ehio.

Plat

Er zijn verschillende spelregels als het gaat om cause related marketing. De belangrijkste: doe het goed, of doe het niet. ‘Slecht uitgevoerd kan cause related marketing heel plat overkomen. Consumenten prikken hier in de regel dan ook doorheen. Gevallen waarin de link tussen een bedrijf of product en een goed doel niet voor de hand lagen worden slecht beoordeeld.’

Verhalen verzamelen

Hoe communiceer je dan over het goede doel dat je bedrijf steunt? Op CommunicatieOnline staan drie goede tips van Alize van Zutphen:

1) Zorg dat je maatschappelijke project aansluit bij de corporate story
2) Zorg dat het hele bedrijf meedoet
3) Verzamel en gebruik de verhalen die ontstaan

Storysharing

Van Zutphen schrijft: ‘Wanneer de corporate story klopt, en de verhalen in de organisatie ook, ontstaat er een principe dat ook wel storysharing wordt genoemd. Het grote verhaal (de corporate story, of in dit geval het verhaal dat verklaart waarom het bedrijf juist dit doel sponsort) en de kleine verhalen versterken elkaar.[…] Wanneer het grote verhaal klopt, zullen medewerkers eerder geneigd zijn om mee te leven met het sponsorproject en ontstaan er zo als vanzelf authentieke verhalen die kunnen worden gebruikt. Maar het werkt ook andersom. Wanneer er veel authentieke verhalen zijn, zijn medewerkers eerder geneigd om ook aan te haken bij het sponsorproject, en gaat het project steeds beter passen bij wat het bedrijf wil zijn.’

(Foto: Jannemieke Termeer, Alpe d’HuZes)

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×