Over de sector die dacht dat zij een hoed was

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Een bekend verhaal uit de psychiatrie gaat als volgt. Een vrouw belt de psychiater dat er iets mis is met haar man. De psychiater ontvangt het echtpaar en kan in het eerste gesprek niets vreemds ontdekken aan de man en trouwens ook niet aan de vrouw. Totdat het echtpaar wil vertrekken en de man zijn vrouw aanziet voor een hoed en haar op zijn hoofd probeert te zetten. De man leed aan de zeldzame ziekte visuele agnosie. U vraagt zich af wat dit te maken heeft met duurzame communicatie.

U kunt nu kiezen: of u accepteert dat u ook lijdt aan deze ziekte en dat alle teksten bij u verworden tot nonsens, of u leest nog even verder.

De sector denkt namelijk dat zij een hoed is. Een hoed waarin het normaal zou zijn dat collectieve middelen er als vanzelf in terecht komen om daar vervolgens mooie dingen mee te doen. Bijvoorbeeld collectieve promotiecampagnes. Ik zie de sector zelf nooit als een hoed. En vind dus ook niet dat daar als vanzelf collectieve middelen in zouden moeten komen. Bovendien, collectieve promotie leidt een ondernemer alleen maar af van zijn eigen verantwoordelijkheid om kennis en geld te steken in marketing en promotie.

Ten tijde van het Productschap Tuinbouw werd er een slordige 25 miljoen euro besteed aan collectieve sierteeltpromotie. Op een omzet van pakweg 7 miljard euro. Nog geen 0,4 procent  van de omzet. Ook Unilever was dit opgevallen en zij verlaagde hun marketingbudget in 2014 onmiddellijk met €450,- miljoen euro tot…9,1 miljard euro. Op een omzet van een kleine 50 miljard euro is dat een kleine 20%.

Als we stellen dat Unilever impact heeft en hun marketingbudget daar aan bijdraagt, zou het marketingbudget in de sierteelt eigenlijk zo’n 1,3 miljard moeten zijn. Dit halen we nooit als we dat collectief willen organiseren, zeker niet via een instituut als een Productschap Tuinbouw.

Het Productschap Tuinbouw was de hoed van de sector. Of vergiste de sector zich en probeerde ze iets op haar hoofd te zetten wat eigenlijk iets anders was. En als het Productschap Tuinbouw die hoed niet was, wat of wie is dan wel de hoed van de sector?

Michiel Cappendijk
Onafhankelijke en open persoonlijkheid met ervaring in programmamanagement, public affairs en beleid. Integraal denker gericht op het realiseren van verandering in een multi-stakeholder omgeving.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Michiel Cappendijk

Author: Michiel Cappendijk

Onafhankelijke en open persoonlijkheid met ervaring in programmamanagement, public affairs en beleid. Integraal denker gericht op het realiseren van verandering in een multi-stakeholder omgeving.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×