Vijf keer ‘Nou en’?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Het woord ‘duurzaam’ wekt vaak allergische reacties op. Pas dus op met het gebruik. Maar is er een alternatief? En zo ja, hoe ontdek je dat?

Toyota

Taiichi Ohno was een Japanse zakenman en ingenieur. Hij schreef enkele boeken over de productiemethode van Toyota. Later is dat ook wel de Lean-methode gaan heten.

Verspilling

Zo bedacht Taiichi Ohno de zeven verspillingen: Overproductie, Wachten, Transport, Overbodige processtappen, Voorraad, Onnodige bewegingen en Defecten.

Vijf keer waarom

Een leuk rijtje, maar dat brengt ons in deze niet verder. Daarvoor moeten we bij een andere mooie gedachte van Taiichi Ohno kijken. Om een probleem te ontdekken, bedacht hij namelijk de Vijf Keer Waarom-methode.

Die methode is ook bruikbaar om te zoeken naar een alternatief voor duurzaam. Stel je voor dat een schilder zegt dat de verf die hij gebruikt duurzaam is. Dan kun je die boodschap voor zoete koek slikken, maar je kunt ook vragen: ‘waarom?’ of ‘nou en?’

Dat levert ongeveer dezelfde conversatie op:

Ik gebruik duurzame verf.

1. Nou en?

Nou, mijn verf is vriendelijker voor het milieu.

2. Nou en?

Daarmee vervuil ik de natuur minder.

3. Nou en?

Dan blijft de natuur intact voor komende generaties.

4. Nou en?

Nou, dan komen dus minder vervuilende stoffen in bossen en rivieren.

5. Nou en?

Ik vind het gewoon belangrijk dat ik materialen gebruik die goed zijn. En als er nu alternatieven zijn die niet zo vervuilend zijn, en als ik daarmee kan helpen jouw en mijn kinderen een goede toekomst te geven.

Steentje bijdragen

Kijk, nu zijn we ergens. Duurzaam betekent bij deze schilder: een klein steentje bijdragen aan de wereld van onze kinderen. Dat levert vast mooiere foto’s en taal op dan het handje met plantje en ‘duurzaam’.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×