Nieuwe marcom in 3 lessen

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Marketing en communicatie veranderen ingrijpend nu consumenten (en andere afnemers) steeds meer aandacht hebben voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Drie klinkende trends, opgetekend tijdens MVO Talks van Logeion.

Van USP naar POV

Producten of diensten verkopen gaat steeds minder om unieke kenmerken, maar steeds meer waarvoor het merk of het bedrijf erachter staat. De Point Of View dus. Ook aangeduid als ‘Van Onderscheid naar Verschil’ of als ‘Van brand naar stand’.

Van beschermen naar versterken

Duurzaamheid begint vaak bij wetten en fatsoensregels. Bedrijven die daaraan wél wijzen al snel naar bedrijven die er níet aan voldoen. Duurzaamheid is dan dus een kwestie van je eigen omzet beschermen. Maar de volgende stap is veel interessanter: duurzaamheid zien als versterking van het merk.

Van gelijk hebben naar gelijk krijgen

Bedrijven en sectoren die ‘iets’ aan duurzaamheid of MVO doen willen dat van de daken schreeuwen. En worden ze niet erkend, dan volgt chagrijn. Maar het gaat – helaas – er vaak niet om of je gelijk hebt, maar of je gelijkt krijgt. Dat is dus geen kwestie van koude feiten, maar van hoe stakeholders over je oordelen. Daarom het credo ‘Make friends before you need them’. Want beter een goede vriend…

 

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×