Hoe spreek je tegen welke ontvanger?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Iedereen weet dat de ene doelgroep de andere niet is. Zo kan er een verschil zijn in leesniveau, in mate van betrokkenheid bij het onderwerp of in levenstijl. Hoe zit dat met duurzaamheid?

Aanjagers en afwijzers

Eerder schreef ik al over de verschillende manieren waarop consumenten betrokken zijn bij duurzaamheid. GfK, b-open en DDB & Tribal Amsterdam deden een soortgelijk onderzoek. Dat levert het volgende groepen op (met tussen haakjes het percentage van de onderzochten die voldoen aan het profiel): Aanjagers (13 %), Sympathisanten (16 %), Welwillenden (23 %), Onverschilligen (27 %) en Afwijzers (21%).

Communicatiestrategie

De onderzoekers keken bovendien naar welke communicatiestrategie het beste past bij welke doelgroep.

  • Aanjagers: bewijzen
  • Sympathisanten: faciliteren
  • Welwillenden: inspireren
  • Onverschilligen: verleiden
  • Afwijzers: negeren of confronteren

Associaties

Uit het onderzoek blijkt meer interessants. Zo weet 60 % van de consumenten niet in welke mate een bedrijf bezig is met duurzaamheid. Bij driekwart van de merken kan men zelfs geen enkele associatie noemen van het merk in relatie met duurzaamheid.

Reclamemoeheid

De helft van de consumenten (48%) wantrouwt de claims ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’. Een flinke stijging vergeleken met het jaar ervoor. De reclamemoeheid steeg van 31% naar 36%.

Geen containerbegrippen

De onderzoekers zeggen dan ook: “Bedrijven doen er verstandig aan om die containerbegrippen niet expliciet te gebruiken in hun communicatie naar de consument, maar om specifieke onderliggende thema’s te benoemen en concreet te laten zien wat ze eraan doen.”

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×