Het punt aan de horizon van Volvo

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Goed communiceren over duurzaamheid? Dan is het verstandig naar goede voorbeelden van buiten de tuinbouw te kijken. Naar Volvo bijvoorbeeld. Want het autobedrijf weet zich juist buiten tal van andere MVO-discussies te plaatsen.

Geen slachtoffers meer

Al in 2008 deed Volvo een opvallende belofte: in 2020 zou niemand meer overlijden als gevolg van een auto van de fabriek. Met allerhande technieken – van sensoren tot radar – zou het bedrijf inzetten om slachtoffers te voorkomen.

How seriously we take safety

Volvo heeft die belofte mooi omschreven. Leest u even mee:

“Our vision: That no one will be seriously injured or killed in a new Volvo by 2020. That’s how seriously we take safety. From features that support you while driving, to features that help prevent accidents and protect you in the event that one occurs, IntelliSafe is our way of giving you everyday convenience and peace of mind, anywhere you go.”

Een uitgebreide toelichting staat in de Volvo Vision 2020.

Retorisch

Wat er sterk is aan de belofte van Volvo? Allereerst is de belofte SMART. Veel belangrijker is dat het automerk zich daarmee uitstekend positioneert in allerhande andere duurzaamheids-discussies. Want als er ooit discussie komt over bijvoorbeeld de uitstoot van de Volvo-diesels (waarover Volkswagen kan meepraten sinds de #Dieselgate), dan kan het bedrijf de retorische vraag stellen: wat vindt u belangrijker, uitlaatgassen of een mensenleven? (Waarop Volvo ongetwijfeld antwoordt: wij kiezen voor mensen).

Punt aan de horizon

Dat er tot 2020 missers zijn, dat is niet te voorkomen. Maar Volvo heeft wel een heel duidelijke punt aan de horizon. Een punt waar veel andere bedrijven een voorbeeld kunnen nemen.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×