Communicatie wordt input

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Het woord zegt het al: externe communicatie is naar buiten gericht. Met allerhande middelen wordt getracht contact te leggen met de doelgroep. Folders, flyers, websites, social media, noem maar op. Allemaal met als doel klanten en andere stakeholders een beetje te beïnvloeden.

Pijlen naar binnen

Maar volgens mijn bescheiden mening werkt deze werkwijze niet als het gaat om communiceren over duurzaamheid. De afdeling Communicatie moet niet de pijlen naar buiten richten, maar naar binnen. Communicatie wordt dus geen output maar input.

Deuren open

Waarom dan? Duurzaam communiceren draait allereerst om transparantie en eerlijkheid. Dat betekent niet dat alle bedrijfsgeheimen in een folder moeten worden gezet. Transparantie en eerlijkheid betekent ook dat de deuren open gaan richting stakeholders, zoals klanten.

Product of bedrijf?

Daarbij komt dat duurzaam communiceren niet draait om duurzame producten, maar om duurzame bedrijven. Een voorbeeld: Een bedrijf met vijftig producten waarvan er één toevallig een beetje beter is voor het milieu, dat heeft niets met duurzaamheid te maken, maar alles met het ruiken van een marktkans.

Win-win-win

Een bedrijf zonder milieuvriendelijke producten dat zegt tegen klanten: ‘We willen wel iets doen aan duurzaamheid, maar weten niet hoe. Wil je ons helpen?’ Kijk, dan zet je stappen. Niet alleen op het gebied van communicatie en merkbeleving, maar ook op het gebied van duurzaamheid. Want echt luisteren naar klanten en zo een beter product maken dat beter is voor de wereld, dat is toch win-win-win?

Spannend

Stel, je bent klant en worstelt al dan niet af en toe met het wel of niet kopen van een duurzaam product. En dan word je gevraagd mee te denken… Dan wordt het spannend. Je mag nadenken over wat je belangrijk vindt en waarom. Je mag een heel klein beetje meepraten over het beleid van je toeleverancier. En je kunt trots tegen je eigen klanten vertellen dat je aan duurzaamheid doet: niet door een foldertje, maar door te overleggen met stakeholders.

Mogelijkheden

De klant moet dus naar binnen getrokken worden. De afdeling Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. En pas op: begin niet met een marktonderzoek, want een marktonderzoek draait om kansen. En het gaat hier niet om kansen, maar om mogelijkheden.

Ontvangen

Wat de afdeling Communicatie dus moet doen? Niet ‘zenden’ (want daar waren we dankzij social media natuurlijk al een beetje gestopt, niet?), en ook niet ‘delen’, maar ‘ontvangen’.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×