Duurzaamheid beïnvloedt HR

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

‘De klant staat bij ons op nummer 1’. Welk bedrijf zegt dat niet? We willen toch allemaal ‘klantgericht werken’? Want de klant, die betaalt de rekeningen.

Klant vs medewerker

Dat klopt als een bus. Maar staat daarmee de klant centraal binnen een bedrijf? Nee, zeggen velen, medewerkers zijn nóg belangrijker dan klanten. ‘Employees are the frontline of your business, communicating with your customers and representing you on a day-to-day basis.

Effect duurzaamheid

Vaak wordt bij communiceren over duurzaamheid gekeken naar het effect op de klant. Maar is het gezien het bovenstaande niet raadzaam ook eens naar het effect op medewerkers te kijken?

Zelfbeeld

‘Wanneer een organisatie zich middels MVO positief onderscheidt zal dit afstralen op de groepsleden en het zelfbeeld van de medewerkers positief beïnvloeden’, zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit in Groningen. Volgens de zogenoemde Sociale Identiteitstheorie (SIT) streven mensen namelijk naar een positief zelfbeeld.

Positieve effecten

In gewone-mensen-taal: medewerkers vinden het prettig te werken voor een bedrijf dat aan duurzaamheid doet. En dat prettig vinden vertaalt zich onder meer in een hogere organisatorische betrokkenheid, een hogere werktevredenheid, een hogere intrinsieke werkmotivatie en voor een hoger ‘extra-rolgedrag’ (gedrag dat niet per se hoort bij de functie).

Bij MVO-beleid betrekken

Maar ga nu niet ineens geld doneren aan goede doelen, alleen om de medewerkers tevreden te krijgen, adviseert onderzoekster Saskia van den Ende. Het gaat veel meer om het betrekken van medewerkers bij het MVO-beleid. Daarmee wordt bovendien medewerkers die MVO maar onzin vinden wind uit de zeilen genomen.

Ervaren organisatorische rechtvaardigheid

‘Bedrijven moeten juist meer investeren in een ondersteunend werkklimaat dat bijdraagt aan de ervaren organisatorische rechtvaardigheid.’ Ofwel: door te communiceren over duurzaamheid of MVO zorgt een bedrijf ervoor dat medewerkers trots worden op het bedrijf, omdat het kiest voor ‘het goede’.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×