Asito, een schoon voorbeeld

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Schoonmaakbedrijven, daarbij denk je niet 1-2-3 aan duurzaamheid of maatschappelijke betrokkenheid. Vooruit, groene allesreiniger en herbruikbare doekjes. Maar veel verder zal het niet gaan, toch?

Druppels

Asito bewijst dat het anders kan. Tijdens de bijeenkomst MVO Talks van Logeion op 29 september vertelde Sander Haas, manager communicatie en duurzaamheid, hoe dat zo is gekomen. Samengevat: “MVO is een kwestie van telkens een druppel.”

Rondkijken

Asito wilde enkele jaren geleden starten met MVO. Haas besloot eerst eens rond te kijken binnen het bedrijf: wat gebeurde al? Hij ontdekte tal van sympathieke initiatieven die werknemers in hun vrije tijd ondernamen. Haas’ eerste actie was die initiatieven over het voetlicht brengen.

Personeel

Langzaam maar zeker groeide het aantal initiatieven. Medewerkers bleken elkaar aan te steken, waaronder steeds meer medewerkers van niet-Nederlandse komaf. Want het is geen verrassing dat het personeelsbestand van schoonmaakbedrijven gevarieerd is.

Integratiediner

Dat bracht Asito op het idee een keer alle nationaliteiten binnen het bedrijf bijeen te brengen tijdens een etentje. Dat begon klein, met 650 medewerkers verspreid over 85 locaties. Onder de noemer Het Nationaal Integratiediner groeide het evenement.

Duizenden deelnemers

Zo wist Asito eerst enkele tientallen CEO’s van klanten aan tafel te krijgen. Inmiddels zijn er jaarlijks ruim 20.000 deelnemers aan het diner en doen circa 600 bedrijven mee aan de organisatie. “Er zijn steeds meer klanten die vragen of ze mogen meedoen.” Het evenement is dus inmiddels groter dan Asito alleen, het is bijna een beweging.

Stiekje

In de tussentijd had Asito een MVO-slogan gevonden: Asito verbindt. “We hebben eerst wat gedaan, en toen pas onze visie ontwikkeld.” Vanuit die slogan en visie onderneemt het bedrijf steeds nieuwe activiteiten op het gebied van MVO, vertelde Haas. “Je kunt MVO zien als een stiekje, dat je elk jaar probeert verder op te rekken.”

Gunfactor

Een mogelijke hamvraag: levert MVO Asito dan ook extra opdrachten op? Ja en nee, was het antwoord van Haas. Schoonmaakbedrijven worden allereerst beoordeeld op hun prijs. Maar als Asito een gelijke prijs vraagt, dan heeft het een hogere gunfactor. Bovendien gaan gesprekken tussen Asito en mogelijke klanten steeds minder over geld, maar steeds over iets veel belangrijkers, namelijk: waarvoor staat Asito?

(Foto’s: Asito/Het Nationaal Integratiediner)

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×