Vergeet niet af en toe iets duurzaams te vertellen

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Bedrijven die vertellen over hun duurzame inspanningen profiteren daarvan. Zo krijgen ze meer positieve aanbevelingen van klanten. Een duurzaam imago betaalt zich dus uit. Maar niet alle bedrijven zijn zich daarvan bewust.

Het Reputation Institute onderzoekt sinds hoe het imago van bedrijven totstandkomt, en hoe het kan worden verbeterd. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Werken aan duurzaamheid is dus goed voor je bedrijf, blijkt uit het onderzoek. Maar daarbij gaat het niet alleen om het imago. Zo boeken ondernemingen met sterke duurzame ambities en een concrete bedrijfsstrategie meer winst dan andere bedrijven. En bedrijven die actief zijn op het gebied van MVO blijken ook te zorgen voor een hogere werktevredenheid.

Slechts een kwart

Werken aan duurzaamheid is dus goed voor een onderneming, erover praten ook. (Maar pas natuurlijk op met greenwashing). Het vreemde is dat slechts een minderheid van de bedrijven vertelt over MVO en duurzaamheid. “Terwijl 75 procent van het publiek en ruim 50 procent van de pers interesse heeft in wat bedrijven doen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), verwerkt slechts 25 procent van de bedrijven MVO-activiteiten in hun communicatie-uitingen”, vertelde MVO Nederland-directeur Willem Lageweg al in 2013. PR-bureau Grayling kwam met een soortgelijk percentage: 72 procent van de bedrijven communiceert niet over MVO.

Wat vindt de consument?

Werk aan de winkel dus. Vooral omdat consumenten steeds bewuster worden. Vier op de tien consumenten letten op duurzaamheid bij de aanschaf van een product of dienst. Maar tegelijk wantrouwt de helft van de consumenten claims als ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’. En meer dan de helft (60%) heeft geen idee in welke mate een merk duurzaam of maatschappelijk verantwoord is.

Vertel!

Hoog tijd dus dat marketeers en communicatieadviseurs – werkzaam in de tuinbouw of niet – ernst maken van het verhalen van het goede verhaal. Vertel over uw duurzame inspanningen, maar vertel het juiste verhaal tegen de juiste consument en ten overvloede: pas op met greenwashing.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×