Tuinbouw loopt voorop

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

De Nederlandse tuinbouw is internationaal toonaangevend is. Dat geldt ook – of vooral – voor de kennis op het gebied van duurzame oplossingen. De sector en de ondernemers kunnen dan rekenen op internationale schijnwerpers. Een kleine greep van landen die wel iets in de Nederlandse oplossingen zien: Brazilië, Rusland en China.

De consument

Die interesse is echter vooral van zakelijke aard. De consumenten vinden de tuinbouw over het algemeen genomen net iets minder interessant. Hoewel, ‘de’ consument bestaat helemaal niet, er bestaan er minimaal vijf.

Koploper

Hoe dan ook, maar weinigen binnen de tuinbouw vindt dat het goed gaat met het imago van de sector. Dat is vreemd, want duurzaamheid is een van de grote trends van de afgelopen jaren en voor de toekomst, en juist op duurzaamheid is de tuinbouw koploper.

Slim communiceren

Een mismatch dus. Het wordt tijd dat de tuinbouw van zich laat horen. Zowel de gehele sector als individuele bedrijven zouden meer moeten vertellen over duurzaamheid. En nee, daarmee bedoel ik niet elk jaar een persbericht sturen over de Kas als Energiebron, maar slim communiceren met de juiste doelgroepen en stakeholders.

Tuinbouwverhalen

Die gedachte was het startpunt voor deze website. In de veiligheid van mijn eigen werkkamer werkte ik de zomer van 2015 aan Tuinbouwverhalen. De lancering was nabij, er was nog een klein rijtje actiepunten.

In de markt zetten

En toen las ik een blog van Joost Joling, hoofd Bemiddelingsbureau Planten bij Plantion. ‘Duurzaam product meer communiceren’ luidt de titel van zijn blog. Joling schrijft onder meer ‘Als sector hebben we dus al heel veel ‘duurzame’ kennis opgedaan. Met deze kennis lopen we voorop. Laten we er dan ook voor zorgen dat deze kennis goed in de markt wordt neergezet.’

Spijker op zijn kop. Joling schopte wel even mijn planning in de war, maar dat zij hem vergeven. Want de blog geeft aan dat er ‘iets’ moet gebeuren. En als deze site daarbij kan helpen, graag.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×