Transparante communicatie, zo kan het ook

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Wie schrijft over duurzame communicatie kan bijna niet om McDonalds heen. Het bedrijf heeft een – laten we eerlijk zijn – lastige reputatie. Het is niet voor niets dat er zelfs een prijswinnende documentaire over werd gemaakt: Super Size Me (trailer).

#McDStories

Als McDonalds wil communiceren over de eigen maatschappelijke positie, dan is de kans op een miskleur dan ook groot. De lastige reputatie zit immers in de weg. Neem de volledig geflopte twittercampagne #McDStories.

Ronald

Maar McDonalds begrijpt zeker wel hoe communicatie over duurzaamheid moet plaatsvinden. Het boegbeeld Ronald McDonalds is daarvan al een goed voorbeeld, zeker als daar sympathieke BN’ers bij worden betrokken.

Transparantie

Dat het bedrijf écht weet hoe je communiceert over duurzaamheid blijkt uit de advertentie die het in 2015 plaatste in een aantal tijdschriften (zie onderaan). Transparantie is daarbij het toverwoord.

Hamburger

Wees transparant, is een van de belangrijkste lessen van duurzaam communiceren. Maar transparant waarover? Over bedrijfsprocessen, zou je zeggen. Maar McDonalds is er niet mee geholpen te vertellen wat de ingrediënten van de Big Mac zijn, ook niet als de resultaten niet eens zo zeer tegenvallen.

Chapeau

Maar transparantie betekent ook: laten zien dat je weet wat de doelgroep van je vindt. De tekst in de advertentie: ‘Als je zin hebt in een salade denk je misschien niet direct aan McDonalds’. Een schitterende zin die een nieuw licht werpt op transparantie. Chapeau voor de de tekstschrijver!

McDonalds advertentie salade

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×