Drie keer duurzaam communiceren

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Roep tijdens een vergadering het woord ‘duurzaamheid’, en de kans is groot dat enkele gezichten betrekken. ‘Duurzaam, dat is zo’n platgeslagen woord. Moeten we dat nog gebruiken?’

Synoniemen

De hekel aan het woord duurzaam is zelfs zo groot, dat synoniemen verzonnen zijn. ‘MVO‘ bijvoorbeeld. Of ‘Sustainability‘ (hoewel dat woord strikt genomen iets anders betekent).

Volgende generaties

Maar aan de gedachte áchter duurzaamheid, daaraan heeft niemand een hekel. Want we willen allemaal dat ook de volgende generaties het goed hebben en kunnen genieten van de aarde waarop we leven. De drie P’s dus.

Hefboom

Communicatie speelt daarbij – vind ik – een cruciale rol. Want lekker duurzaam zijn, zonder dat je daarover vertelt, daarin zien slechts weinigen het nut. Marketing en communicatie kun je dan ook zien als hefboom voor duurzaam gedrag.

Drie niveaus

Maar wat is dat dan, duurzaam communiceren? Volgens mij zijn er drie niveaus. Daar komen ze:

1. Duurzame communicatiemiddelen

Een aantal jaar geleden kwam het ineens op: visitekaartjes op milieuvriendelijk papier en digitale jaarverslagen. Duurzame middelen dus (hoewel: digitaal is niet per se duurzamer dan papier).

2. Communiceren over duurzaamheid

Als hierboven geschreven: het woord ‘duurzaam’ wekt allergische reacties op. Maar hoe vertel je dan wél aan klanten en relaties dat je bedrijf zo duurzaam bezig is? Welke foto’s gebruik je, hebben keurmerken effect, wat vertel je in het jaarverslag, en past duurzaamheid bij ons merk?

3. Duurzaam communiceren

De bovenstaande punten zijn uitvoerend. Communicatie is het output-kanaal van een bedrijf of organisatie: er wordt verteld dat een product of dienst duurzaam is.

Kernwaarden

Maar echt duurzaam communiceren gaat verder dan het noemen van voordelen en goede eigenschappen. Of eigenlijk: het gaat dieper. De organisatie zelf is duurzaam. Niet door een keer het woord ‘duurzaam’ in de missie of visie te noemen, maar door op basis van de kernwaarden echt duurzame ambities te formuleren, en die daadwerkelijk te realiseren, tot op het kleinste organisatieniveau.

Input

Duurzaam communiceren is dus duurzaam in zichzelf: het zorgt voor een gedragen beleid en een duurzame relatie met de buitenwereld (bijvoorbeeld de klanten). Communicatie levert hierbij geen output, maar input: de afdeling betrekt de buitenwereld bij het formuleren en realiseren van het duurzame beleid.

IJs!

Concrete voorbeelden? Die zijn er voldoende. Neem Ben & Jerry. Dat bedrijf gaat verder dan alleen natuurlijke grondstoffen gebruiken; op tal van vlakken is het maatschappelijk betrokken. Zo inspireert en ondersteunt Ben & Jerry’s jonge, duurzame ondernemers en is het pleitbezorger van het homohuwelijk.

Inspiratie

Hoe organiseer je zulke duurzame communicatie. Daarover binnenkort meer op deze website. Wie op papier inspiratie zoekt, kan die vinden in  Marketing 3.0 (te koop in de boekwinkel) van onder meer Philip Kotler (de marketinggoeroe die ooit de door Jerome McCarthy bedachte vier P’s wereldberoemd maakte).

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×