De ene consument is de andere niet

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Het maakt nogal wat uit of u uw duurzaamheidsboodschap wil overbrengen aan een jonge puber of een bedachtzame senior. Maar gelukkig is er ‘Vijf tinten groen’, een beschrijving van vijf soorten consumenten.

‘Vijf tinten groen’ is een onderzoek van Motivaction. “In tegenstelling tot wat er gedacht wordt is er beleving. In de Nederlandse samenleving zijn vijf segmenten te onderscheiden met een eigen waardenpatroon”, schrijf het onderzoeksbureau. Die segmenten zijn volgens Motivaction: de plichtsgetrouwen, de structuurzoekers, de verantwoordelijken, de statusbewusten en de ontplooiers.

VijfTintenGroen

Beweging

De plichtsgetrouwen en de verantwoordelijken zijn het meest met duurzaamheid bezig. Ze voelen zich verantwoordelijk voor wat er gebeurt met de samenleving. Maar – helaas – deze groepen worden steeds kleiner. Ofwel, het aantal mensen dat zich niet zo druk maakt over duurzaamheid en de maatschappij neemt toe (tenminste, toen Motivaction het onderzocht in 2013).

Mismatch

Dat is niet het enige probleem. Duurzaamheidsprofessionals zijn onvoldoende bezig met het ‘matchen’ van hun boodschap met de achterban.Ze doen alsof er één tint groen is, alsof hun aanpak de enig juiste is. En daarmee is het effect averechts, aldus Movivaction. “De oplossing voor deze mismatch is de waarden van de verschillende groepen als vertrekpunt te nemen.” Ofwel: doen wat moderne marketeers en communicatieadviseurs van huis uit doen, als het goed is. De hamvraag: communiceert de tuinbouw op de juiste manier met de juiste groepen in de juiste taal?

 

 

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×