Zo veel bedrijven, zo veel smaken

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Zo ook als het gaat over communicatie en duurzaamheid, zo blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Verdantix. Het onderzocht tachtig grote Amerikaanse ondernemingen op dat punt. Belangrijkste conclusie: bedrijven zijn de link tussen corporate branding en duurzaamheid zoekgeraakt.

Merkbeleving

Communiceren over duurzaamheid is goed voor de merkbeleving. Maar dat heeft een grens: communiceren over duurzaamheid past namelijk niet bij ieder merk.

Geen ROI?

Uit het onderzoek van Verdantix blijkt dat marketingmanagers het lastig vinden dat er geen directe inkomsten staan tegenover communicatie over duurzaamheid (dit is overigens niet helemaal waar: duurzame bedrijven boeken wel meer winst, blijkt uit verschillende onderzoeken).

Vijf bedrijfstypen

Minstens zo interessant aan het onderzoek van Verdantix is de vijf verschillende type bedrijven die het bedrijf ontdekte. Al die typen hebben andere manieren van omgaan met duurzaamheid. Een overzicht (vertaling: Wereldmarketeers):

Purists

‘Purists’ zetten duurzaamheid centraal in hun corporate brand en product marketing. Dat sluit meestal aan op een duurzaam business model of een betrokkenheid met duurzame producten. Deze bedrijven realiseren  groeiende omzetten en reputatieverhoging zonder extra marketing uitgaven.

Explorers

‘Explorers’ integreren duurzaamheid als een belangrijke eigenschap (attribute) in zowel hun corporate branding als hun corporate communicatie. Hiermee ontstaat indirect een return on investment via de marketing benefits van klanttrouw, duurzame producten en een verhoogde reputatie.

Advocates

‘Advocates’ communiceren actief over duurzame onderwerpen, maar houden dit gescheiden van hun corporate brand. Zij richten zich voornamelijk op werknemers en duurzame opinie leiders waarmee zij voornamelijk aan reputatiemanagement doen. Hierbij is een centrale rol weggelegd voor hun duurzaamheidsrapport.

Reactionists

‘Reactionists’ investeren in een minimaal duurzaamheidsrapport en komen alleen in actie als er een crisis is omdat ze worden aangesproken door NGO’s of niet aan regelgeving voldoen. Hiermee wordt duurzame communicatie alleen ingezet om het merk te beschermen tegen minimale kosten.

Nothingists

‘Nothingists’ investeren geen tijd of geld in duurzame communicatie en maken derhalve geen kosten. Zij lopen hiermee een verhoogd reputatierisico.

Tuinbouw?

Welk etiket past bij uw bedrijf? En welk etiket past bij een sector als de tuinbouw? Ik neig ernaar ‘Advocates’ te kiezen. Terwijl het etiketje ‘Explorer’ helemaal niet zou misstaan.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×