Verbinden is het nieuwe verkopen (Roel Welsing)

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

boek roel welsingRoel Welsing is hoofd marketing bij Triodos Bank Nederland. Dat bedrijf had lang een geitenwollensokkenimago, maar is de laatste jaren groot geworden, heel groot. Inmiddels telt Triodos Bank Nederland 260.000 klanten! Welsing werd in 2013 dan ook uitgeroepen tot Marketeer of the Year. In ‘Verbinden is het nieuwe verkopen’ schrijft hij over de lessen die hij leerde over duurzame marketing.

Dun

Het eerste dat opvalt is dat ‘Verbinden is het nieuwe verkopen’ (te koop in de boekwinkel) dun is. 92 pagina’s in totaal, netto iets meer dan 70. Maar kwantiteit en kwaliteit zijn vaker een omgekeerd evenredig.

Leerzaam

‘Verbinden is het nieuwe verkopen’ is namelijk een alleraardigst boek over de stappen die Triodos én Welsing hebben gezet om succesvol te zijn in zoiets vaags als ‘duurzaam’ en ‘maatschappelijk verantwoord’. En die stappen zijn leerzaam voor iedereen die géén bank runt.

Business case

Misschien wel de belangrijkste en moeilijkste stap volgens Welsing: collega’s ervan overtuigen dat er geld is te verdienen met duurzaamheid. Zonder ‘business case’ komt namelijk niemand in beweging.

Koplopers

Maar geld mag niet de enige drijfveer zijn: er moet ook overtuiging zijn dat het beter is voor iedereen als de wereld een stukje beter wordt. Welsing: ‘De koplopers op het gebied van verantwoord ondernemen hebben het meten van hun impact op andere waarden doorgevoerd door de hele organisatie.’

Verbinden

Voor marketeers is vooral het hoofdstuk over het verkopen van duurzaamheid relevant. Welsing omschrijft hoe Triodos het woord ‘verbinden’ invult, onder meer door klantendagen en door de ontvangst van klanten bij de receptie van de bank.

Relatie

Welsing vertelt hoe de stappen van naamsbekendheid via aanschaf richting herhaalaankopen verlopen. ‘De mate van intensiteit van de interactie en het doel wat je daarmee kunt bereiken, wordt bepaald door de mate waarin sprake is van een daadwerkelijke relatie’.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×