Begin met het waarom (Simon Sinek)

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

SinekEnerzijds heeft ‘Begin met het waarom’ van Simon Sinek niets te maken met duurzaamheid. Sterker, het woord ‘duurzaam’ komt volgens mij geen enkele keer voor in het boek. Tegelijk is ‘Begin met het waarom’ hét boek voor iedereen die wil begrijpen waarom het ene bedrijf er wel in slaagt te vertellen dat het aan MVO doet, en het andere niet.

Sneeuwvlokjes

Enkele jaren geleden was ‘Begin met het waarom’ een regelrechte hit, onder meer door Sineks Ted Talk. Die sloeg in als een bom. Zijn benadering van ondernemen inspireerde tal van ondernemers, sprekers, coaches, noem maar op. Ook binnen de duurzame wereld werd zijn boodschap omarmd, bijvoorbeeld zijn verhaal over 1 miljoen sneeuwvlokjes.

Wat, Hoe, Waarom

Maar wat is nu de boodschap van Sinek? Die is eigenlijk simpel. Hij gaat uit van drie lagen van een onderneming: het Wat, het Hoe en het Waarom. Je proberen te onderscheiden met het Wat (het product of de dienst zelf) is achterhaald, zeker op een markt met concurrenten. Het Hoe vertelt alleen iets over de kenmerken van het product of de dienst. Aardig, maar ook niet waarnaar consumenten op zoek zijn.

Apple vs. Samsung

Volgens Sinek zijn consumenten meer en meer op zoek naar het Waarom, ofwel de drijfveren van een bedrijf. “Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.” Juist daarom is er zo’n groot verschil tussen – pak ‘m beet – Apple en Samsung. Apple laat zien dat het zich inzet voor het mooi en voor het begrijpelijk maken van ons leven, Samsung maakt telefoons.

Overtuigend

‘Begin met het waarom’ (te koop in de boekwinkel) is een zeer overtuigend boek. Het laat zien waar in een bedrijf het Waarom te vinden is (want als het goed is heeft elke onderneming een streven buiten zichzelf). De vertaalslag naar een duurzame ambitie is eenvoudig te maken: juist bedrijven met een échte duurzame ambitie hebben een Waarom in hoofdletters. Zij hebben het boek misschien niet nodig. Voor alle andere bedrijven: kopen!

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×