Gebruik plaatjes!

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

De mens is visueel ingesteld. Niet voor niets wordt vaak gezegd ‘een foto zegt meer dan 1.000 woorden’. Helaas voor de tekstschrijvers onder ons: ook als het gaat om duurzaamheid en MVO zijn plaatjes belangrijker dan woorden.

Het LEI onderzocht hoe het best gecommuniceerd kan worden over duurzaamheid. Daaruit bleek dat plaatjes beter werken dan woorden. Daarop is één uitzondering: het woord ‘biologisch’ is wél heel krachtig (maar dat woord mag je niet zo maar gebruiken).

De juiste stijl

Maar er zijn plaatjes en plaatjes. Vooral de juiste stijl van een foto of plaatje is doorslaggevend, ontdekte het LEI: de mate waarin de consument een product als duurzaam beschouwt stijgt, evenals de aankoopbereidheid. Op de tweede plek komt het logo (zeker als daar het EKO-keurmerk in is verwerkt).

‘Beter voor de wereld’

Op de derde en vierde plek staan teksten, namelijk respectievelijk de naam van de afzender en de aanprijzing. Teksten als ‘beter voor de wereld’ kregen nauwelijks stemmen van de onderzochte consumenten.

Maar…

Nu durf ik het LEI niet tegen te spreken. Nooit. En het onderzoek werd goed uitgevoerd, zeker weten. Maar… wie zijn of haar communicatie voortaan alleen baseert op de Top Twee van het onderzoek (dus: mooie foto’s en een kek logo) snijdt zichzelf in de vingers. Consumenten zijn namelijk niet gek. Ze zijn kritisch.

Woorden

Een logo of keurmerk alleen zegt niets. Bovendien zijn er consumenten en consumenten: de ene is bewuster met duurzaamheid bezig, en vraagt om een andere benadering. Communicatie over duurzaamheid kan dus niet zonder taal.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×