Een ongeluk zit in een klein hoekje

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Je kunt nog zo goed je best doen, er hoeft maar ‘dit’ te gebeuren en het gaat mis. Zo staat ineens Unilever – een van de meest duurzame multinationals ter wereld – in de beklaagdenbank.

Doe wat bij je bedrijf en bij je klanten past, dat is de belangrijkste les als het gaat om communiceren en duurzaamheid. En pas op welke broek je aantrekt. Die lessen leek McDonalds even vergeten toen het de twittercampagne #McDStories startte. Die liep volledig uit de hand. Twitteraars haakten namelijk niet in op de boodschap van McDonalds (dat onder meer wilde melden dat het organisch voedsel verkoopt), maar vertelden hun ergernissen en frustraties. De hashtag werd daarmee een bashtag, schreef Forbes.

De macht van de consument

Unilever dan. Dat bedrijf staat hoog aangeschreven als het gaat om duurzame aspiraties. En het Brits-Nederlandse bedrijf spint er bovendien garen bij. Topman Paul Polman is de grote roerganger bij Unilever. Hij is in zijn rol zeer bewust van de rol én de macht van de consument: “Wij geven ons bedrijf als het ware aan de consument. In Egypte begon de opstand bij tien mensen op internet en in zeventien dagen viel een regime. Als dat mogelijk is, kan de consument een bedrijf laten vallen in een nano-seconde“, vertelde hij aan Trouw.

Kwik

Maar ook bij Unilever gaat er wel eens iets mis. In 2014 was er het geval Becel Pro-Activ. En anno 2015 is er een andere kwestie die – dankzij social media – wel eens ingrijpend kan worden. Rapper/zanger Sofia Ashraf vindt namelijk dat Unilever het gebied rond een voormalige fabriek in het Indiase Kodaikanal eens moet schoonmaken. In die fabriek werden thermometers gemaakt.

Viral

Dat vertelt Sofia Ashraf niet in een persbericht of een ingezonden brief naar de Indian Times, maar in een rapnummer dat 4 dagen na lancering op YouTube al meer dan 1 miljoen keer werd bekeken. En zoals McDonalds inmiddels uit ervaring kan vertellen: duurzaamheid en social media zijn soms een gevaarlijke cocktail.

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×