De spagaat van de tuinbouw

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Geen enkele sector produceert zulke mooie, gezonde en voedzame producten als de tuinbouw. De perfecte omstandigheden om consumenten te vertellen over het duurzame karakter van de sector, zou je denken. Maar waarom lukt het dan niet?

De tuinbouw is een van de negen Nederlandse topsectoren. Of eigenlijk is de tuinbouw twee sectoren, want Agri & Food, dat is toch ook een beetje ‘van ons’. Vergeleken met de acht (of zeven) andere sectoren is de tuinbouw het toonbeeld van duurzaamheid.

Voor het verwarmen van een kas is nog nauwelijks energie nodig. Sterker, de kas levert tegenwoordig zelfs energie op. Groenten zijn hartstikke gezond, vindt zelfs het Voedingscentrum, en wie een bosje bloemen geeft, geeft eigenlijk een beetje geluk weg.

Weinig positiefs

Toch is de tuinbouw relatief onzichtbaar in de media en de communicatie. Tuurlijk, er is Kom in de Kas, het Varend Corso, en tijdens Gay Pride van 2015 voer een bloemenboot mee: Share Your Love With Flowers. Maar verder… 

Verder komt de tuinbouw zacht gezegd niet heel positief in beeld. De ene keer gaat het over goedkope arbeid, of zelfs slavernij. De andere keer over gewasbeschermingsmiddelen – gif in de volksmond. En de rest van de week gaat het over aanbiedingen.

Spagaat

De tuinbouw bevindt zich in een onmogelijke spagaat. Hoe die eruit ziet? Stel, er is een meetlat voor duurzaamheid: links is volgens consumenten en burgers extreem niet-duurzaam, en rechts is extreem duurzaam.

De sector (alles wat in en rond de kassen gebeurt) staat op die meetlat – vrees ik – redelijk aan de linkerkant. Want laten we eerlijk zijn, de sector heeft bij velen een niet zo heel goed imago. Daarmee wordt flink geworsteld binnen de sector: Google maar eens op ‘onderzoek sector imago’ en zie hoe oververtegenwoordigd de agrarische sector is.

De producten die uit de sector komen – van groenten tot bloemen – staan op diezelfde meetlat juist behoorlijk aan de rechterkant. Consumenten worden blij van een lekkere tomaat of een mooi boeket.

Angst

Om een stevige erin te gooien: de sector staat in dezelfde hoek als pak ‘m beet de petrochemische industrie, de producten ergens in de buurt van recyclingwinkels, vleesvervangers en een dagje fietsen in de buitenlucht.

Die spagaat verklaart – volgens mij – de ondermaatse consumentencommunicatie door de sector. ‘We’ vertellen niet hardop hoe lekker of mooi of gelukzalig onze producten zijn, uit angst dat consumenten wéér over Polen, gif, uitbuiting of lichtuitstoot beginnen. En zo lang de sector de gezamenlijke PR niet oppakt, zal dit helaas niet veranderen.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×