De kracht van duurzaam veranderen (Anne-Marie Rakhorst)

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Rakhorst kracht van duurzaamAnne-Marie Rakhorst is een bezig baasje: ze is directeur van adviesbureau Search, was in 2000 Zakenvrouw van het Jaar en schreef een aantal boeken over duurzaamheid. Haar ‘De kracht van duurzaam veranderen’ is een aanrader voor iedereen die anders wil ondernemen.

Leerzame interviews

Rakhorst interviewde voor ‘De kracht van duurzaam veranderen’ (te koop in de boekwinkel) talloze experts, zoals managementgoeroe Michael Porter en Europarlemantariër Gerben Jan Gerbrandy. Tussen al die leerzame interviews staan werkelijk ontelbaar voorbeelden van duurzame initiatieven, wereldwijd. Die zijn soms bekend, soms verrassend, maar altijd inspirerend, ook voor iedereen werkzaam in de tuinbouw. Bovendien vind je in het boek handige schema’s voor het verduurzamen van je bedrijf.

Meedenkende medewerkers

Uit het oogpunt van communicatie is vooral het hoofdstuk ‘Medewerkers verleiden’ interessant. “Meedenkende medewerkers zijn cruciaal”, schrijft Rakhorst. “Ze vormen letterlijk je kapitaal.”

Prikkelen

Rakhorst adviseert ondernemers hun medewerkers op zo veel mogelijk manieren te betrekken bij de duurzame ambities: van speeches tot nieuwsbrieven, en van jaarverslagen tot social media. “Niet afwachten of medewerkers duurzaamheid oppikken, maar ervoor zorgen dat ze constant geprikkeld worden om hun werk beter en efficiënter te doen. Vermijd daarbij abstracte termen als ‘stakeholderbetrokkenheid’, ‘kennisissues’ en maatschappelijke significantie’, maar spreek de taal van de medewerkers die je op dat moment wilt bereiken. […] Maak je boodschap beeldend.”

Tips

Rakhorst citeert Susan McPherson van het Amerikaanse Fenton:

  • Benader je medewerkers op de plek waar ze zijn. In vergaderruimtes, op parkeerplaatsen of online. De hele dag door.
  • Voer duurzaamheid in vanaf dag één: als nieuwe medewerkers worden ingewerkt moet het al onderdeel uitmaken van het programma.
  • Maak de vooruitgang zichtbaar: houd je medewerkers geïnformeerd.
  • Gebruik de noodzakelijke technologie effectief en goed.
  • Houd in je HR-beleid en je communicatie alle boodschappen consistent.
  • Zorg voor een goede wedijver tussen de verschillende afdelingen van je bedrijf om zo enthousiasme te genereren.
  • Bedenk prikkels om belangstelling op te wekken, en participatie en feedback te krijgen (kies bijvoorbeeld de ‘duurzame medewerker van het jaar’).
  • Herken engagement en creativiteit.
  • Traceer de interne leiders op gebied van duurzaamheid en geef ze de kansen en middelen die ze nodig hebben.
  • En tot slot: maak plezier en zeg altijd dankjewel.

Leerzaam en inspirerend

Hoewel ‘De kracht van duurzaam veranderen’ al enkele jaren oud is (gepubliceerd in 2012), is het een leerzaam en inspirerend boek voor iedereen die ‘iets’ wil doen met duurzaamheid en/of communicatie.

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×