Waar zouden we zijn zonder keurmerken?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

EKO, Beter Leven en Fair Trade. Kent u de verschillen? Zo nee, dat treft, want hetzelfde geldt voor veel consumenten. Die zien door de bomen het FSC-bos niet.

Efficiënt communiceren

Een keurmerk vertelt meer dan 1.000 woorden. Want waarom uitputtend vertellen wat je allemaal doet, als het ook kan met een enkel stickertje. Bijvoorbeeld dat van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, lang het bekendste keurmerk van het land.

Overzicht

Keurmerken zijn blijkbaar zo handig, dat er een wildgroei is ontstaan. Het aantal keurmerken op het gebied van duurzaamheid in Nederland is bijna ontelbaar. Daarom goed dat sommige partijen een overzicht maken, zoals Milieu Centraal en de Alliantie Verduurzaming Voedsel.

Te veel keurmerken?

Maar werkt dat nu echt, zo’n keurmerk? Niet echt, bleek uit onderzoek van Milieu Centraal. Zo’n 70 procent van de consumenten vindt dat er te veel van keurmerken zijn.

Stijging

Nu zegt dat percentage niet veel. Want het gaat er niet om of een consument een keurmerk leuk vindt, het gaat erom wat er in het hoofd van de consument gebeurt als hij of zij zo’n sticker of logo ziet. Maar toch, het percentage bedroeg enkele jaren geleden nog 42 procent. Dat verschil is op z’n minst opvallend.

Vertrouwen

Veel interessanter is de vraag in hoeverre consumenten een bepaald keurmerk vertrouwen. Van die resultaten zullen sommige organisaties schrikken. Want bijvoorbeeld Milieukeur scoort hier 12 procent, en de Groen Label Kas – houdt u vast – 6 procent. Ter vergelijking: Max Havelaar/Fair Trade wordt vertrouwd door 60 van de consumenten, gevolgd door EKO (39 procent) en Ik Kies Bewust (36 procent).

Liever wel dan niet

Toch nog een geruststelling: 34 procent van de consumenten vertrouwt een product met een keurmerk meer dan een product zonder keurmerk. En hoe bekender het keurmerk, hoe meer het betreffende product wordt vertrouwd.

 

 

 

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×