Greenwashing, kan dat kwaad?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×

Het woord ‘Greenwashing’ wordt meestal met een vies gezicht uitgesproken. Want een bedrijf dat aan greenwashing doet, liegt een beetje. Zo’n bedrijf belooft veel, maar doet weinig. En dat is niet best. Daarom worden bedrijven die aan greenwashing doen aan de schandpaal genageld. Internationaal gebeurt dat via de website Greenwashingindex.com. De Nederlandse variant daarop is Rankabrand.nl.

Handleiding voor greenwashing

Maar wat is greenwashing precies? Het bedrijf Futerra stelde enkele jaren geleden een ‘Greenwash Guide’ op. Een samenvatting:

  • Wollig taalgebruik en suggestieve afbeeldingen
  • Irrelevante claims, claims zonder bewijs en ongeloofwaardige uitspraken
  • Wetenschappelijk jargon
  • Vermelden van veel of onduidelijke keurmerken

Geen enkel bedrijf wil beticht worden van bovenstaande communicatieblunders. Maar stel, stel dat een van die blunders per ongeluk tóch gemaakt wordt, hoe erg is dat dan?

Lekkere hagelslag

Helemaal niet zo erg, stelt Sander Janssens, docent marketing aan de Hogeschool Windesheim Zwolle, in een interview met Management Team: ‘Duurzaamheid is nooit het primaire motief waarom mensen iets kopen. Schoonmaakmiddel moet goed schoonmaken, het is leuk als het duurzaam is. Ik koop hagelslag omdat ik hagelslag lekker vind.’ Ofwel: het zal de consument een beetje worst wezen of een bedrijf liegt over duurzaamheid.

Sceptische consumenten

Uit onderzoek blijkt dat consumenten rare wezens zijn als het gaat om duurzaamheid. Een voorbeeld: hoe milieubewuster, hoe minder sceptisch een consument is als het gaat om greenwashing. Had u niet gedacht, toch?

PR vs. journalisten

En dan blijkt er ook nog een verschil tussen greenwashing en green performance. In het eerste geval is er sprake van vage bewijzen, in het tweede geval van concrete bewijzen. In beide gevallen kunnen ze onterecht zijn. Het zal geen verrassing zijn dat green performance voor een hogere merkwaardering zorgt. Wél verrassend: het maakt weinig uit of uw eigen afdeling communicatie die berichten de wereld in slingert, of dat dat gebeurt door een journalist.

 

 

Mario van Vliet
Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×
Mario van Vliet

Author: Mario van Vliet

Mario van Vliet is tekstschrijver, communicatieadviseur, trainer en auteur, met name op het gebied van tuinbouw, ondernemerschap en duurzaamheid.

Deel dit bericht
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- 0 Flares ×